Connect with us

Achiziție pe repede-înainte a spitalului mobil Covid-19/Atribuire directă de 88 milioane lei

Zona în care va fi amplasat spitalul modular (Transagropolis, Lețcani)

Proiecte publice

Achiziție pe repede-înainte a spitalului mobil Covid-19/Atribuire directă de 88 milioane lei

Furnizorul spitalului mobil Covid-19 va fi selectat în doar câteva zile. În acest sens a fost lansată o procedură de achiziție publică în sistem de urgență, prin care au fost „arși” toți pașii normali în realizarea unei licitații publice. Procedura este una excepțională și este permisă de Comisia Europeană în cazuri de „extremă urgență”. Forul european spune că, de fapt, procedura este „o atribuire directă de facto”. APIX.ro vă prezintă pe larg cadrul în care CJ va atribui direct de facto un contract cu o valoare ce depășește 17 milioane euro (circa 88 milioane lei).

Potrivit Consiliului Județean (CJ) Iași, furnizorul va fi ales în baza unei „negocieri fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare”. Cu alte cuvinte, CJ va discuta direct cu furnizori idenficați din țări precum Olanda, Germania, China sau Coreea de Sud.

„Având în vedere nevoia stringentă cu care se confruntă regiunea noastră, aici înregistrându-se cea mai mare incidență a cazurilor de infectare cu noul virus, s-a ales cea mai rapidă procedură permisă de situația de urgență în care ne aflăm, în conformitate cu legislația națională și Comunicarea Comisiei Europene –CE 2020/C108/01, adică negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare”, se arată într-un comunicat al CJ Iași.

Comunicarea CE invocată de CJ poate fi citită AICI. Comunicarea prezintă mai multe mecanisme de flexibilitate în ceea ce privește achiziția de bunuri și servicii în contextul pandemiei COVID-19. Mecanismul invocat de CJ, cel de negociere fără publicarea unui anunț de atribuire, este unul prevăzut în situații de „extremă urgență”.

„Autoritățile contractante pot atribui contracte de achiziții publice printr-o procedură negociată fără publicare ‘în măsura în care este absolut necesar atunci când, din motive de extremă urgență determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă, termenele pentru procedurile deschise sau restrânse sau procedurile competitive cu negociere nu pot fi respectate. Situațiile invocate pentru a justifica extrema urgență nu trebuie în niciun caz să fie atribuibile autorității contractante‘ ”, se arată în comunicarea CE 2020/C108/01.

Astfel, CE precizează că autoritățile pot negocia direct cu furnizori și nu există cerințe de publicare, termene limită, număr minim de candidați care trebuie să fie consultați sau alte cerințe procedurale.

„În practică, acest lucru înseamnă că autoritățile pot acționa cu cea mai mare rapiditate posibilă din punct de vedere tehnic/fizic, iar procedura poate constitui o atribuire directă de facto, supusă doar constrângerilor fizice/tehnice legate de disponibilitatea efectivă și rapiditatea livrării”, se mai arată în comunicarea CE.

Criterii cumulative pe care trebuie să le îndeplinească CJ în organizarea procedurii de achiziție:

  • evenimentele nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă în cauză („Numărul de pacienți infectați cu COVID-19 care necesită tratament medical crește în fiecare zi, iar în majoritatea statelor membre se preconizează că urmează să mai crească până la atingerea vârfului epidemiei”)
  • extrema urgență care face imposibilă respectarea termenelor generale („Nu poate fi pus la îndoială faptul că nevoile imediate ale spitalelor și ale instituțiilor sanitare (bunuri, servicii și lucrări publice) trebuie să fie satisfăcute cât mai rapid posibil.”)
  •  Legătura de cauzalitate dintre evenimentul neprevăzut și extrema urgență („Pentru a satisface nevoile imediate ale spitalelor și ale instituțiilor sanitare într-un interval de timp foarte scurt, legătura de cauzalitate cu pandemia de COVID-19 nu poate fi pusă la îndoială în mod rezonabil.”)
  • Utilizarea exclusivă pentru a acoperi lacunele, până la găsirea unor soluții mai stabile („Procedurile de negociere fără publicare prealabilă pot oferi posibilitatea de a răspunde unor necesități imediate. Ele acoperă lacunele până la găsirea unor soluții mai stabile”)

Achiziția este desfășurată prin Asociația Euronest, organizație din care fac parte toate consiliile județene din zona de nord-est a țării. În schimb, finanțarea spitalului este asgurată doar de CJ Iași (14,4 milioane euro) și CJ Neamț (3,2 milioane euro).

Conform caietului de sarcini aferent procedurii, livrarea trebuie făcută în maximum 20 de zile, iar alte 7 zile sunt rezervate pentru instalarea, montarea și punerea în funcțiune. Având în vedere aceste termene, și faptul că furnizorul va fi selectat cel târziu la sfârșitul săptămânii viitoare (procedura a început vineri, 10 aprilie), spitalul mobil ar putea fi pus în funcțiune undeva la mijlocul lunii mai (în cel mai fericit caz). Autoritățile estimează că vârful pandemiei va fi după Sărbătorile Pascale.

Spitalul va avea minim 250 de paturi: 50 ATI, 50 izolare HDU, 140 recuperare generală, 5 paturi triaj și 5 paturi de urgență. Structura va fi modulară (containere).

Plan amplasament (Transagropolis, Lețcani)

Apartamente de vânzare Iași: oferte actualizate

Descoperă LAPIS Residence - un ansamblu rezidențial de top

Editor al publicației APIX.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat cu instituții de presă centrale și locale.

Articole din categoria Proiecte publice

To Top