Connect with us

Concluziile asociațiilor civice în urma întâlnirii de la guvern pe tema autostrăzilor din Moldova

Mișcări civice

Concluziile asociațiilor civice în urma întâlnirii de la guvern pe tema autostrăzilor din Moldova

Liderii organizațiilor civice care au participat la întâlnirea de miercuri de la guvern, pe tema autostrăzilor din Moldova, în particular fiind vorba despre situația autostrăzii A8, au publicat în mediul online principalele concluzii în urma reuniunii. APIX.ro redă din punctele de vedere ale lui Adrian Covăsnianu (Moldova vrea autostradă), Dan Radu (Mișcarea pentru dezvoltarea Moldovei) și Cătălin Urtoi (Împreună pentru A8).

Principalele trei decizii vizează:

  • Prelungirea termenului de dezbatere publică a Planului Investițional pentru Infrastructura de Transport din perioada 2020-2030 și participarea societății civice cu specialiști care să asigure corectitudinea și transparența evaluării proiectelor. [notă APIX.ro – termenul inițial era 14 decembrie, dar prelungirea este una pe o perioadă scurtă – hotărârea privind planul investițional trebuie aprobată de guvern până la sfârșitul anului]
  • Înființarea unui Comitet Interministerial de monitorizare a proiectelor de infrastructură mare din Moldova prin invitarea și implicarea activă a proiectanților, beneficiarului dar și a autorităților și avizatorilor legali. Posibil va fi în Parlament sau sub tutela Comisiei de Transporturi
  • Reluarea ședințelor comune săptămânale de progres pentru A7 și A8, cu cei de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și firmele contractante.

Cu ce semne de întrebare a rămas, în urma întâlnirii, Adrian Covăsnianu [el a participat la reuniune în dublă calitate – activist civic și membru USR, partid aflat în opoziție]:

  • Deși autostrada A8 este matură (Studiu de Fezabilitate avansat și finanțare asigurată pt 59 km din PNRR) și din 2022 se poate lansa licitația de Proiectare și Execuție, mă surprinde în continuarea promovarea cu agresivitate și pe picior de egalitate cu A8 a unui proiect secundar, fără conectivitate, imatur tehnic, ce nu deservește optim regiunea Moldova și în același timp prezintă o procedură de mediu complexă. Imi mențin poziția și susțin că ambele autostrăzi ce traversează Carpații Orientali trebuie implementate deoarece nu se canibalizează ci sunt complementare și pot fi materializate respectând politica europeană de transport (rețea principală -2030, respectiv rețea secundară – 2050).
  • Care sunt calculele din ‘spatele’ rentabilității economice ce au determinat creșterea acestui indicator pentru un proiect imatur tehnic și fără o analiză cost-beneficiu, la pachet cu scăderea rentabilității economice pentru un proiect matur tehnic, cu finanțare din PNRR pentru construirea a 59 km și cu sudiu de fezabilitate realizat recent?

Punctul de vedere complet poate fi consultat AICI.

Cătălin Urtoi a cerut lămuriri în privința surselor de finanțare pentru autostrăzi. „România nu va avea capacitate financiară ca să facă până în 2030 A8 și A13, iar din ambiția unora, ambiție care nu ține cont de logica economică, riscăm sa ne trezim în 2030 cu două autostrăzi începute și neterminate! Am propus ca banii să fie direcționați spre una singură, cea mai avansata, iar Guvernul României să se mobilizeze și s-o termine până în 2030!”, a scris Cătălin Urtoi pe Facebook.

La rândul lui, Dan Radu a precizat că ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a fost „cooperant și a ascultat toate reproșurile și contraargumentele la planul de investiții în infrastructură ce se află acum în dezbatere publică, și a cerut lămuriri echipei tehnice din Minister, prezentă la întâlnire”.

„Un deputat din Comisia de Transporturi l-a avertizat pe ministru că chiar dacă vor fi bani pentru toate proiectele, vom avea supriza să nu le putem executa pentru că nu vor exista suficiente materiale (sunt puține balastiere, de aceea nu va fi suficient prundiș, și nu prea se produce bitum în Romania) și nici suficientă forță de munca. Corpul de directori de la Minister nu a răspuns unei întrebări simple, deși au fost interpelați de 3 ori, de ce A13 Bacău-Brașov are asigurată în documente întreaga finanțare, de 2,4 miliarde euro, iar un proiect mult mai matur, că A8, primește finanțare fragmentată de numai 1,9 miliarde, din surse încă neclare”, a spus Dan Radu.

Articole din categoria Mișcări civice

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top