Proiecte publice
De ce a fost suspendată licitația pentru autostrada Iași – Ungheni
Compania de autostrăzi a suspendat licitația pentru proiectarea autostrăzii Iași – Ungheni chiar în ziua în care erau așteptate ofertele. CNAIR nu a oferit vreo explicație, singura certitudine fiind anunțul care apare în sistemul electronic de achiziții (SICAP): „suspendată”.
Din practica licitațiilor există două explicații plauzibile:
- Nicio firmă nu s-a arătat interesată de procedură, iar CNAIR a ales să suspende licitația pentru a nu fi anulată automat în SICAP. Printr-o astfel de variantă, CNAIR nu este obligată să reia licitația de la zero, ci poate fixa un nou termen de depunere a ofertelor după ridicarea măsurii de suspendare
- Licitația a fost contestată la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Verificările apix.ro au arătat că nu există, deocamdată, vreo contestație, iar lipsa solicitărilor de clarificări din timpul procedurii conduc spre ipoteza că o astfel de contestație nu a fost depusă.
Dacă prima variantă este cea aleasă de CNAIR ar trebui ca, în curând, în SICAP licitația să apară cu nou termen limită de depunere a ofertelor. Totuși, valoarea mică a contractului (8 milioane lei) nu este una care să atragă proiectanți.
Documentația aferentă licitație stabilește și poziția Podului peste Prut, iar proiectantul va trebui să propună două alternative de conexiune a autostrăzii cu punctul de trecere a frontierei.
„Menționăm că în studiul de fezabilitate inițial pentru autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni conexiunea cu Podul peste Prut la Ungheni se realiza prin partea de Sud a localității Ungheni, însă având în vedere că în urma realizării studiului de fezabilitate a podului peste Prut a reieșit că amplasamentul final al podului va fi la nord de localitatea Ungheni, conexiunea autostrăzii cu podul peste Prut se va realizaprin nordul localității Ungheni”, se arată în caietul de sarcini.
Contractul vizează atât servicii de proiectare, cât și de elaborarea proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor.