Trafic
Guvernul a aprobat construirea autostrăzii Iașului, urmează lansarea licitațiilor
Proiectul de construire a autostrăzii Iașului [Tg Neamț/Moțca – Iași – Ungheni, parte din A8] a fost aprobat miercuri, 30 octombrie, de către guvern. Acest pas procedural este unul decisiv în începerea demersurilor pentru lansarea licitațiilor de execuție.
„Actul normativ aprobă condițiile tehnico-economice și asigură fondurile necesare pentru demararea lucrărilor de construcție a autostrăzii Târgu-Neamț – Iași – Ungheni. Autostrada va contribui la dezvoltarea pieței interne, a activităților economice, cu scopul de a crea condițiile pentru creșterea volumului investițiilor, promovarea transportului durabil și coeziunea în rețeaua de drumuri europene”, se arată într-o informare trimisă presei de guvern.
Potrivit documentului citat, valoarea totală a investiției în construirea acestui obiectiv de investiții se ridică la 26,39 miliarde lei, iar durata de execuție a lucrărilor este de 36 de luni. „Pe lângă beneficiile economice pe care le va genera, construcția autostrăzii va genera efecte pozitive asupra gradului de ocupare a forței de muncă; se estimează ca lucrările de execuție vor crea locuri de muncă pentru 3.500 de persoane, iar în faza de operare vor fi create aproximativ 290 de locuri de muncă”, se mai arată în comunicat.
Guvernul a susținut că finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Autostrada Iașului este împărțită în patru tronsoane și, cel mai probabil, licitațiile vor fi lansate etapizat cu prioritizarea anumitor segmente și în condițiile îndeplinirii tuturor condițiilor pentru organizarea procedurilor: Moțca – Tg Frumos (31,5 km), Tg Frumos – Lețcani (28,6 km), Lețcani – Iași (17,7 km) și Iași – Ungheni (15,5 km). Mai jos, prezentăm traseul fiecărui tronson și nod rutier, așa cum apar informațiile în proiectul de hotărâre a guvernului.
Conform guvernului, pentru construirea autostrăzii este necesară o suprafață totală de aproximativ 1.410 ha. Autostrada Iașului va tranzita teritoriul următoarelor localități: municipiul Pașcani, Ruginoasa, orașul Târgu Frumos, orașul Podu Iloaiei, comunele Motca, Miroslovești, Stolniceni-Prăjescu, Helesteni, Costești, Ion Neculce, Baltati, Erbiceni, Dumești, Lețcani, Miroslava, Rediu, Popricani, Victoria, Aroneanu, Ungheni și Golăiești.
Când ar putea fi dată în folosință autostrada Iașului
„Este un pas important (și predictibil după atâția ani, poate prea mulți!) care au culminat cu obținerea Acordului de Mediu la finalul verii și avizarea Studiului de Fezabilitate în circuitul interministerial de-a lungul toamnei. Eforturile din perioada 2020-2024, în care și ONG-urile implicate au avut un rol proactiv și complementar, au dat roade!”, a transmis Adrian Covasnianu, din cadrul Asociației Moldova vrea autostradă.
Fostul secretar de stat din cadrul Ministerul Transporturilor a continuat afirmând că pasul următor reprezintă lansarea licitațiilor de Proiectare și Execuție aferente celor 4 loturi. „Este recomandat ca acestea să fie lansate etapizat, prioritizând tronsonul 1 (Moțca-Târgu Frumos) și 2 (Târgu Frumos-Podu Iloaiei-Lețcani), urmând apoi tronsoanele 3 (Lețcani-DN 24) și 4 (DN 24-Pod Ungheni). Asociația noastră, Moldova vrea autostrada, a transmis o propunere de prioritizare și de implementare accelerată către autoritățile responsabile din Ministerul Transporturilor încă din 15 iulie 2024”, a mai spus Covasnianu.
Potrivit acestuia, autostrada Iașului poate fi dată în folosință în perioada 2028 – 2029, dar pentru ca acest lucru trebuie îndeplinite mai multe condiții: o licitație fără surprize, antreprenori serioși și profesioniști, flux financiar considerabil și constant, o societate civilă vigilentă și o susținere transpartinică.