Connect with us

PMI nu a mișcat un deget pentru înființarea de parcări Park & Ride la Iași, timp de 5 ani/Un oraș blocat de trafic

Local

PMI nu a mișcat un deget pentru înființarea de parcări Park & Ride la Iași, timp de 5 ani/Un oraș blocat de trafic

Parcările de tip Park & Ride (P+R) există la Iași doar pe hârtie: Primăria nu a ținut cont de propriul plan de dezvoltare – în februarie 2017 a fost aprobat un astfel de plan care însă nu a fost respectat. Acum, se văd efectele: orașul este sugrumat de trafic din toate părțile întrucât ieșenii nu au o alternativă reală de mobilitate.

Astăzi, la aproape 5 ani, primarul Mihai Chirica spune că astfel de parcări P+R sunt încă în viziunea Primăriei și că vor fi finanțate prin….Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). APIX.ro reamintește primarului, mai jos, cum arăta planul Primăriei pentru amenajarea de parcări P+R de acum 5 ani: plan care trebuia implementat, în condiții normale, în perioada 2016 – 2023, dar niciuna dintre aceste parcări nu a fost construită. Totodată, Iașul nu are în acest moment o parcare subterană sau supraterană publică.

La un oraș de mărimea Iașului, construirea parcărilor P+R enumerate mai jos nu reprezenta un efort bugetar consistent, dar nu s-a vrut: nu s-au făcut studii, nu s-au făcut documentații, pur și simplu ideea acestui proiect a fost abandonată în rafturile Palatului Roznovanu.

Parcările de tip P+R sunt importante întrucât pot ajuta la decongestionarea traficului dinspre comunele limitrofe spre municipiul Iași, dacă sunt adoptate și unele măsuri suplimentare. Să luăm exemplul zonei CUG – în prezent, PMI are în plan să extindă banda dedicată transportului public, dar nu oferă nicio facilitate pentru cei care vin dinspre Lunca Cetățuii să-și poată lăsa mașina parcată și să-și continue deplasarea cu tramvaiul/autobuzul.

Lista parcărilor P+R pe care PMI trebuia să le construiască începând cu anul 2016:

  • Amenajare P+R in zona Rond CUG II pe Șos. Nicolina (100 locuri): În această zona amplasată pe una din principale porţi de intrare în oraş dinspre sud, fluxul zilnic este de 11.000 vehicule. Recenta reabilitare a liniei de tramvai va face această zonă și mai atractivă.
  • Amenajare P+R la Rond Canta/ Rond Dacia (50 locuri): în acest loc fluxul de vehicule pe intrare este estimat la cca. 18.000 vehicule/zi prin DN28. Este foarte dificil să se găsească o zonă adecvată aici, care să fie foarte vizibilă din DN 28. Pot fi prevăzute mai multe soluţii, de la utilizarea parcării centrului commercial (Kaufland) sau folosirea spaţiilor de parcare de‐a lungul liniei de cale ferată din strada Luca Arbore (mai apropiată de linia de tramvai dar mai puţin vizibilă din DN 28).
  • Amenajare P+R în zona Pieței Săhleanu (50 locuri): acest punct intermodal va deservi navetiștii de pe direcția DN28 Iași – Tomești, accesul către oraș fiind asigurat cu trei linii de tramvai
  • Parcare Era (100 locuri): Pot fi prevăzute mai multe soluţii de exemplu de utilizare a unei părți din parcarea complexului comercial Era Shopping Center ca Park & Ride (P+R).
  • Amenajare P+R la Rond Dancu/ Calea Dacilor (20 locuri): acesta parcare este corelată cu capătul liniei de tramvai 3 și va deservi navetiștii pe relația DJ 249A, în special locuitorii comunei Holboca.

În etapa a doua a programului, respectiv perioada 2024 – 2030, erau prevăzute următoarele parcări P+R:

  • Amenajare P+R la Gara Socola/ Bdul. Socola (50 locuri): acestă amenajare va fi corelată/integrată cu amenajarea terminalului de tramvai propus în zona Gării Socola. Este destinat deservirii navetiștilor de pe direcția DN24 Iasi – Schitu Duca.
  • Amenajare P+R la Rond Copou (20 locuri): situat într‐o zona bogată în vegetație înaltă în această locație inserarea unui sistem P+R este dificilă. Pot fi disponibile doar câteva locuri şi pentru a propune o ofertă atractivă navetiştilor, P+R trebuie să fie amplasat aproape de staţiile de tramvai. Pot fi asigurate fie mai multe zone P+R, în apropierea mai multor staţii de tramvai, fie folosirea parcării stadionului Emil Alexandrescu ca facilitate park&ride.

În ceea ce privește dotările minime, P+R trebuie să fie prevăzute, în principal, cu următoarele elemente: platformă pentru parcări autoturisme (și eventual B+R), împrejmuire, semnalizare și marcaje rutiere, panouri informare, iluminat și WC public.

Lista parcărilor P+R figurează în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. APIX.ro a publicat, acum câțiva ani, acest plan într-o formă interactivă.

Articole din categoria Local

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top