Proiecte publice
Stadiul lucrărilor la drumul Iași – Suceava: există riscul pierderii unor fonduri UE?
Unul dintre cele mai întârziate proiecte de infrastructură, modernizarea drumului Iași – Suceava, a ajuns la un stadiu de execuție de aproape 45% pe ultimii 40 km de pe raza județului Iași (dintre cei 92 km, în total), iar autoritățile spun că drumul va fi gata până în decembrie 2023. Un senator ieșean susține că există riscul pierderii de fonduri UE în cadrul acestui proiect.
Pe primele două loturi de pe raza județului, lucrările au fost terminate. În schimb, cel de-al treilea lot (40 km, de la Belcești la Lespezi, limită jud. Suceava) a avut o istorie zbuciumată: licitația a fost lansată din decembrie 2020, dar la procedură au fost mai multe contestații și, în final, „meciul” a fost soluționat în instanță.
- Citește și Consiliul Județean Iași împrumută 10 mil. euro: drumul Iași – Suceava a devenit o „gaură neagră”
Contractul de lucrări pentru acest ultim tronson a fost semnat cu Daroconstruct în vara anului 2022. „Progresul fizic înregistrat până la această dată în execuția lucrărilor este de aproximativ 45%, constructorul estimând finalizarea acestora în perioada de eligibilitate a POR 2014 – 2020”, se arată într-o adresă a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), publicată pe site-ul Senatului, sub forma unui răspuns la o interpelare pe temă a senatorului Maricel Popa.
- Citește și Axa Iaşi-Suceava a „pocnit“ în alte două locuri: s-a interpus o mită de 40.000 de euro (VIDEO)
În interpelarea sa, Popa a susținut că există pericolul pierderii fondurilor UE, având în vedere întârzierile de pe ultimul tronson. „Care sunt mijloacele prin care ministerul de resort poate verifica corectitudinea și legalitatea acțiunilor întreprinse de Direcția de Achiziții din cadrul Consiliului Județean Iași, în contextul în care există riscul pierderii unei bune părți a finanțării europene?”, a întrebat Maricel Popa, fost președinte al Consiliului Județean în perioada căruia a fost semnat contractul de finanțare UE pentru drumul Iași – Suceava.
Potrivit acestuia, dacă CJ ar fi acționat profesionist, atunci procedura de licitație nu s-ar fi întins pe perioada celor 3 ani și nu ar fi existat acum riscul pierderii de fonduri UE.
MIPE: În acest moment, nu există pericolul de fonduri UE
„Vă asigurăm că AMPOR sprijină implementarea proiectelor finanțate în cadrul POR 2014 – 2020 și colaborează cu organismele intermediare și cu beneficiarii pentru a utiliza integral alocare a POR 2014 – 2020, în acest moment neputându-se pune problema unei decomiteri de fonduri europene. Totodată, vă informăm că autoritatea de management pentru POR, prin compartimentele de specialitate, efectuează verificări ale dosarelor de achiziție pubică transmise de beneficiari, în funcție de tipul de abatere constatat putând fi aplicate corecții financiare”, se precizează în adresa MIPE.
Autoritatea centrală nu a răspuns dacă în cazul proiectului Iași – Suceava au fost aplicate corecții financiare, ci doar a vorbit despre cadrul legal de aplicare a unor astfel de sancțiuni.
Contractul de lucrări pe ultima porțiunea revede reabilitarea a 40 km de drum, respectiv modernizarea DJ 281 de la Belcești – Ceplenița – DN 28B – Scobinți – Lespezi. Celelalte două sectoare, care au fost finalizate, au următorul traseu:
- DJ 282 limita Iași – Rediu – Movileni – Gropnița – DJ 281D (circa 30 km, valoare estimată 66,2 milioane lei)
- DJ 281 D de la Coarnele Caprei – Focuri – Gropnița și modernizare DJ 281 D Coarnele Caprei – Belcești (circa 22 km, valoare estimată de 46 milioane lei)
Pentru aceste două sectoare, Consiliul Județean a semnat contractul cu asocierea de firme formată din Alpenside și General Trust Argeș SRL, asociere ce are un subcontractant (Elektra Invest) și un terț susținător (Domarcons SRL).
În septembrie 2017, la momentul semnării contractului de finanțare UE, valoarea totală a contractului se ridică la 327 milioane lei (inclusiv TVA), în condițiile în care 305 milioane lei reprezintă fonduri nerambursabile în cea mai mare parte de la UE. Odată cu revizuirea proiectului, ținând cont de criza din domeniul construcțiilor, costurile au crescut până la suma de 486 milioane lei (inclusiv TVA). În această sumă este inclus și bugetul aferent lucrărilor de pe raza județului Suceava, proiectul fiind implementat în parteneriat.
- Citește și Nouă ofertanți la licitația de 100 mil. lei pentru ultimul tronson al drumului Iași – Suceava
Pentru județul Iași, proiectul are costuri totale de 328 milioane lei: 169,3 milioane lei sunt bani nerambursabili, iar 158,5 sunt fonduri neeligibile – această sumă este asigurată de administrația județeană. Potrivit CJ, odată semnate toate contractele, valoarea efectivă a lucrărilor a scăzut la 316 milioane lei, iar costurile aferente ultimei porțiuni reprezintă mai bine de o treime din această sumă.