Connect with us

Achiziție nouă cu fonduri europene: 10 tramvaie moderne vor completa flota CTP Iași

Proiecte publice

Achiziție nouă cu fonduri europene: 10 tramvaie moderne vor completa flota CTP Iași

Primăria Iași estimează că va cheltui aproape 160 milioane lei pentru o nouă achiziție în transportul publice: 10 tramvaie moderne cu o lungime de 22 metri. Fondurile sunt asigurate de Uniunea Europeană, prin intermediul noului program regional de finanțare (2021-2027). În ultimii ani, Primăria, tot cu fonduri UE, a cumpărat 50 de tramvaie noi: 38 sunt ajunse la Iași (32 în circulație, iar 6 în fază de testare), iar alte 12 ar urma să ajungă până la finalului anului în curs.

Achiziția celor 10 tramvaie face obiectul unui proiect de hotărâre care va intra în dezbaterea consilierilor locali cu ocazia unei ședințe extraordinare care se va desfășura vineri, 19 septembrie. După ce va primi undă verde din partea deliberativului, Primăria va depune proiectul în cadrul Programului Regional Nord-Est, unde Iașul beneficiază de fonduri pentru mobilitate urbană.

Pe aceeași linie de finanțare vor fi depuse alte două proiecte importante: modernizarea liniei de tramvai din Copou, pe traseul Fundație – rond Triumf și extinderea căii de rulare din zona centrală pe str. Sf. Lazăr.

Tramvaiele noi vor avea o capacitate de 135 locuri

Cele 32 de tramvaie aflate în circulație pe străzile Iașului au o lungime de 30 metri fiecare, fiind achiziționate de la producătorul polonez PESA (16) și cel turcesc Bozankaya (16). În prezent, este în curs de finalizare achiziția altor 18 tramvaie de la Bozankaya, cu o lungime de 22 m fiecare – 6 au ajuns la Iași (sunt în curs de atestare tehnică), iar 12 vor fi livrate până la finalul anului.

Conform municipalității ieșene, tramvaiele trebuie să fie noi, să corespundă legislației naționale în vigoare și normelor europene cu privire la zgomot, să fie confortabile, cu podea 100% coborâtă pe toată suprafața disponibilă pentru pasageri, acționate în curent alternativ, cu echipamente electronice de putere și comandă cu microprocesor, cu recuperare de energie la frânare, cu viteza maximă de circulație de 70 km/oră, reglabilă, limitată electronic la 50 km/oră.

Din punct de vedere constructiv, tramvaiele trebuie să fie unidirecționale, să aibă podea 100% coborâtă pe toată suprafața destinată pasagerilor, cu facilități (rampe/rampă) pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor și a persoanelor cu mobilitate redusă. Nu sunt acceptate modelele de tramvaie bidirecționale”, potrivit unui raport al Primăriei.

În același timp, tramvaiele trebuie să fie formate din module unite între ele prin burdufuri etanșe care să asigure o legătură elastică între carose­riile modulelor și să fie propulsate prin intermediul boghiurilor motoare.

Primăria vrea ca vehiculele să aibă minim 3 (trei) uși de acces din care minim 2 (două) să fie uși duble (cu două foi), comandate electronic și acționate electric; ușile duble vor avea lățimea minimă de 1000 mm, pentru urcarea și coborârea călătorilor; toate ușile vor fi accesibile de pe partea dreaptă a tramvaiului în direcția de mers.

În plus față de ușile duble, tramvaiele pot avea și uși simple (uși cu o singură foaie), respectiv prima ușă din partea din față lângă cabina vatmanului, respectiv ultima ușă, din partea din spate a tramvaielor lângă postul de conducere suplimentar pentru mersul în spate, ambele variante constructive fiind acceptate de către achizitor.

„Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minim 135 locuri, respectiv 6 persoane/m2 (calculate la 0,167 m2/călător în picioare) din care minim 30 pe scaune fixe, nerabatabile, din care min. 5 accesibile din low floor, plus vatmanul”, se mai precizează în documentul citat.

Fondurile în cadrul Programului Regional Nord-Est 2021 – 2027 trebuie cheltuite până în anul 2030.

Aricole din categoria Proiecte publice

To Top