Proiecte publice
Linia de tramvai din Copou va fi reabilitată, iar cea din zona Palatului ar putea fi mutată lângă bordură
Primăria Iași a semnat un contract de proiectare pentru întocmirea documentațiilor tehnice aferent unor noi lucrări la linii de tramvai. Căile de rulare avute în vedere de municipalitate sunt în Copou și Centru. Contractul încheiat cu firma Pod Proiect are o valoare de 270.000 lei.
Potrivit caietului de sarcini, Primăria intenționează reabilitarea căilor de rulare între Rond Triumf – BCU și Podu Roș – Anastasie Panu. Pentru a doua linie vor fi analizate 3 scenarii, dar niciunul dintre acestea nu face trimitere la proiectul (aparent îngropat) al Primăriei de a reloca (parțial) linia în subteran, în contextul construirii pasajului Panu.
„Pentru zona Podu Roș (BCR) – A. Panu, linia de tramvai să fie permutată pe ambele sensuri pe banda 1 (lângă bordură) pentru a fluidiza traficul, prin generarea unei benzi dedicate transportului public (atât la urcare cât și la coborâre). Astfel, vor putrea fi amenajate stații de tramvai și la Sala Polivalentă/Palas (îndeplinind o mai veche cerință a călătorilor”, se arată în caietul de sarcini.
Celelalte două scenarii presupun ca liniile să rămână pe același amplasament cu intenția de a fi efectuate supralărgiri – acolo unde este posibil sau cu câte o bandă pe sens. „Consolidarea terenului de fundare în cazul identificării eventualelor goluri subterane în zona lucrărilor de reabilitare a liniei de tramvai Podu Roș – A. Panu”, este o altă lucrare care face obiectul proiectării.
În ceea ce privește linia de tramvai din Copou, Primăria vrea reabilitarea pe tronsonul cuprins între BCU și Triumf, inclusiv cu lucrări la rond. Intervențiile pentru fiecare dintre cele două linii vizează infrastructura, suprastructura, aparate de cale, rețeaua fir contact, substații de redresare, stații de transport public și modernizarea elementelor de siguranță tramvai (semnalistică verticală și orizontală, modernizarea trecerilor de pietoni, crerea de facilități pentru persoane cu dizabilități).
Liniile de tramvai, odată ce vor fi reabilitate, au o durată minimă de funcționare de 24 de ani. Pe cele două linii s-au mai efectuat lucrări înainte de anul 2000.