Trafic
Moara de Vânt: plan de trafic și proiecte imobiliare (II)
Platoul Moara de Vânt va cunoaște o dezvoltare accelerată în următorii 10 ani. Zona studiată are o suprafață de peste 400 ha, iar estimările specialiștilor arată că, în viitor, peste 11.000 de persoane se vor stabili aici (citește detalii). Unul dintre avantajele amplasării constă în situarea platoului între două păduri.
Pe platou vor fi construite blocuri (regim mic de înălțime), vile, centre de cercetare, campusuri studențești, stadion, sală polivalentă, zone de agrement și, nu în ultimul rând, Spitalul Regional de Urgențe.
Una dintre provocările zonei constă în asigurarea căilor de acces. Fluxul APIX vă prezintă astăzi circulațiile pe care municipalitatea ar urma să le amenajeze. De asemenea, la sfârșitul materialului, puteți consulta principalele proiecte imobiliare de pe platou și amplasarea lor. Analiza nu este una exhaustivă având în vedere dinamica dezvoltării, urmând să revenim asupra zonei în viitor.
Cum va fi asigurat accesul auto în Moara de Vânt
Avantajul zonei este că circulația poate fi gândită de la zero, pe platou fiind acum, în general, drumuri de pâmânt. Există și drumuri betonate, dar care se află în fază avansată de degradare. Proximitatea față de DN24 (bd. C.A. Rosetti) oferă un alt avantaj: posibilitatea de a descărca traficul spre viitoarea centură nord a Iașului. Pe întreg platoul sunt prevăzute străzi, toate fiind de categoria a III-a, respectiv străzi colectoare cu două benzi de circulație al căror rol este de a prelua fluxurile de circulație ale orașului din zonele funcționale și să le dirijeze spre străzile de legătură (categoria a II-a – patru benzi) sau magistrale (categoria I – șase benzi).
Dinspre bd. C.A. Rosetti vor exista trei posibilități de acces pe platou: una aproape de intersecția șos. Ștefan cel Mare – DN24 și limita administrativă cu Popricani (1 – exact lângă un viitor centru de loisir – detalii aici), una în continuarea str. Poligon (2) și una pe șos. Albineț (3). De menționat că toate cele trei străzi sunt colectoare, respectiv cu doar două benzi de circulație.
Punctele de acces spre Moara de Vânt dinspre C.A. Rosetti:
Dinspre șos. Moara de Vânt sunt prevăzute patru căi de acces noi spre platou, de asemenea străzi colectoare: 1 – aproape de Little Texas (spre nord), 2 și 3 – zona din apropierea Pensiunii Alexia și 4 – zona limitei administrative cu Aroneanu.
Studiind circulațiile stabilite prin noul PUG putem observa că platoul va fi traversat de trei străzi mari (pe direcția str. Poligon – str. Moara de Vânt și str. Moara de Vânt – Aroneanu), acestea fiind legate între ele de străzi mai mici în lungime. Menționăm că toate străzile au prevăzute două benzi.
Planul de circulații pentru platoul Moara de Vânt (sursă: PUG, prelucrare APIX)
Precizare: toate străzile de culoare verde sunt colectoare (două benzi), iar cele cu violet (cum ar fi bd. Carol) sunt de legătură (patru benzi), în timp ce cu portocaliu sunt evidențiate străzile magistrale (șase benzi – vezi zona aeroportului, din dreapta, unde este prevăzută centura). Străzile care au linie continuă sunt străzi actuale, iar cele cu linie întreruptă sunt străzi noi, prevăzute în PUG.
Suprapunere aproximativă a planului de circulații cu o fotografie din satelit a zonei:
În prezent, cea mai mare parte a drumurilor de pe platou este de pământ. Unele porțiuni sunt betonate, dar starea de degradare este una destul de avansată.
Cum va arăta zona din punct de vedere imobilar
Pentru a descrie zona din perspectiva dezvoltării imobilare, începem prezentarea noastră de la limita administrativă a municipiului (malul Lacului Aroneanu). Cel mai mare proiect din această parte a platoului a intrat recent în avizare: construirea a 24 de blocuri cu trei etaje (citește detalii). Alte șase imobile (pensiune, trei case publicitare – spații de birouri, o casă de editură și un centru de sănătate) sunt prevăzute în imediata apropiere, fiind vorba de același dezvoltator – notă: primul proiect aparține unui interpus al celui de-al doilea investitor (citește detalii). Înălțimea maximă ajunge la 12 metri, indicatorii urbanistici aflându-se în parametrii zonei prevăzuți în noul Plan Urbanistic General: trei niveluri supraterane. Mai jos de acest ansamblu, în apropierea intersecției șos. Moara de Vânt de la Lacul Aroneanu, latifundiarul Ioan Zapodeanu a obținut autorizație pentru 39 de vile (citește detalii). În apropierea vilelor lui Zapodeanu, spre zona Spitalului Regional de Urgențe, fostul șef al Clinicii de Ortopedie de la Spitalul de Urgențe, Nicolae Georgescu, a înaintat un PUZ pentru 24 de vile (citește detalii). La est de aceste ansambluri, la circa 1 km, pe o suprafață de 7 ha, este pregătit un proiect tot pentru vile, dar proprietarul a scos terenul la vânzare (citește detalii).
De menționat că cel mai mare proprietar de terenuri de pe platou este Primăria Iași care deține peste 170 ha. Recent, municipalitatea a publicat proiectele de hotărâre privind aprobarea PUZ-urilor pentru Spitalul Regional de Urgențe (citește detalii) și Sălii Polivalente (citește detalii).
Schiță a dezvoltării platoului Moara de Vânt (proiecte actuale):
Legendă:
1 – Spitalul Regional de Urgențe
2 – Complex Sportiv (Sală Polivalentă, stadion, arenă tenis)
3 – Zonă construire blocuri cu regim mic de înălțime – sunt mai mulți proprietari privați, unii au construit sau construiesc deja, alții așteaptă autorizare din partea Primăriei
4 – Zonă blocuri cu regim mic de înălțime – în avizare
5 – Zonă vile – în avizare
6 – Zonă de vile – construcții deje autorizate în cea mai mare parte
7 – Zonă blocuri cu regim mic de înălțime – în avizare
8 – Zonă vile/blocuri – în avizare
9 – complex de agrement – în avizare
10 – zonă de agrement unde Primăria are cea mai mare parte din teren
Notă: în centrul platoului, în zona SRU și a complexului sportiv, Primăria are în plan dezvoltarea unor centre de cercetare, iar universitățile vor campusuri studențești. Municipalitatea nu a dat încă publicității detalii despre astfel de proiecte astfel că amplasarea lor exactă nu poate fi, la acest moment, prezentată pe schița de mai sus.
În viitor, vom reveni asupra planurilor de circulații și în cazul celorlalte zone din oraș.