Connect with us

Pasajul subteran de la Palat, scos la licitație de execuție: ce schimbări de trafic va aduce?

Trafic

Pasajul subteran de la Palat, scos la licitație de execuție: ce schimbări de trafic va aduce?

Pasajul subteran între străzile Panu și Palat, în dreptul pietonalului Ștefan cel Mare, a fost scos la licitație de proiectare și execuția, investiția, finanțată de la bugetul local, fiind estimată la aproape 30 milioane lei, inclusiv TVA.

Un prim efect al construirii acestui pasaj va fi extinderea pietonalului Ștefan spre Palatul Culturii, iar piațeta din fața monumentului istoric ar urma ulterior să fie complet reamenajată: calea dublă pentru tramvaie va fi eliminată, traficul auto de pe această stradă nu va mai fi permis, iar parcarea din fața Palatului va fi desființată, alături de alte amenajări peisagistice pe care Primăria le va anunța ulterior.

Tramvaiele și mașinile vor circula prin pasajul subteran: tunelul va avea 4 benzi, câte 2 pe sens, iar benzile de lângă axul străzii vor avea și calea de rulare și un trafic mixt: tramvaie și auto.

Din punct de vedere tehnic, pasajul va avea o lungime de 70 metri cu o lăţime de 15 metri, în timp ce rampele de acces vor avea 120 metri (dinspre str. Panu) şi, respectiv, 150 metri (dinspre str. Palat). Rampa de intrare în pasaj, dinspre str. Panu, va fi în dreptul Casei Dosoftei (înainte de actuala trecere pentru pietoni), iar rampa de ieşire pe str. Palat va fi după cealaltă trecere pentru pietoni. Lucrările vor afecta un tronson de 450 metri din actuala infrastructură, iar noua linie de tramvai va avea o lungime de 865 metri.

Conform studiului de fezabilitate, str. Achim Stoia (în partea de jos a schiței, perpendicular pe str. Panu) este prea aproape de intrarea în pasajul subteran şi necesită mai multe lucrări de reamenajare. În primul rând, de pe str. Panu se va păstra relaţia de dreapta către str. Stoia urmând a fi realizat un zid de sprijin.

„Banda de dreapta va păstra cota actuală, dar va fi translatată către clădiri, ocupând aprox. 2 metri din trotuarul aferent str. Panu. Str. Stoia va fi amenajată cu 2 benzi de circulaţie, câte una pentru fiecare sens, în loc de 3 benzi cât are momentan. „Banda de dreapta va păstra cota actuală, dar va fi translatată către clădiri, ocupând aprox. 2 metri din trotuarul aferent str. Panu. Str. Stoia va fi amenajată cu 2 benzi de circulaţie, câte una pentru fiecare sens, în loc de 3 benzi cât are momentan. Acest aspect este dictat de necesitatea amplasării unui zid de sprijin între sensurile de mers”, se precizează în studiu.

Astfel, se arată în document, intrarea în pasaj, dinspre str. Stoia, va fi realizată cu o coborâre pe lângă zidul de sprijin şi o relaţie de obligatoriu la dreapta. Nu în ultimul rând, accesul în parcarea Palatului Administrativ va fi reorganizat întrucât actuala ieşirea din parcare va fi în dreptul zidului de sprijin.

O necunoscută rămâne ce vestigii vor fi descoperite în subteran, având în vedere că amplasamentul se află „chiar în nucleul de început al oraşului sec. XIV-XV”, după cum se menţionează în avizul Comisiei de monumente istorice. În imediata apropiere a viitorului pasaj, lângă Școala „Gh. Asachi” au fost deja identificate unele vestigii care trebuie puse în valoare în cadrul proiectului de extindere a Palas. În ce măsură descoperirile arheologice vor întârzia lucrările este greu de estimat acum, dar cazul pasajului subteran de la Hala Centrală a arătat că acest lucru poate fi un factor important de risc. În context, amintim că proiectul de extindere a Palas cu strada propusă pe lângă școala va fi adaptat pentru pasaj.

Durata lucrărilor afişată de municipalitate este controversată (30 luni) în condiţiile în care în studiul de fezabilitate sunt estimate 2 luni pentru proiectare şi 6 luni pentru execuţie. „Lucrările se vor executa pe tronsoane succesive”, se arată în avizul condiţionat pentru proiect eliberat de Comisia de circulaţie, condiţie care urmăreşte ca pasajul să fie construit în cel mai scurt timp posibil.

Editor al publicației APIX.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat cu instituții de presă centrale și locale.

Articole din categoria Trafic

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top