Proiecte publice
Primăria Iași ratează licitația pentru trenul metropolitan: finanțarea UE va fi pierdută
Primăria Iași a anulat licitația pentru întocmirea studiului de fezabilitate aferent proiectului de înființare a trenului metropolitan Iași. Acest studiu trebuia finalizat până în iunie 2025, termen limită pentru obținerea de finanțări europene pentru astfel de proiecte.
Dezinteresul Primăriei Iași și Consiliului Județean Iași din ultimii ani a dus la această situație: până în prima parte a anului 2024, nimeni nu s-a mai ocupat de proiect deși era bine-cunoscut faptul că urmează un apel de proiecte pentru trenuri metropolitane, iar Iașul era unul dintre orașele eligibile. Anul trecut, proiectul a fost asumat de Asociația Metropolitană pentru Transport Public Iași (AMTPI).
- APIX.ro a anticipat încă din 2020 eșecul Primăriei și al CJ Iași: Iașul pierde cursa finanțării unui tren metropolitan înainte de a începe
În vara anului 2024, AMTPI a relansat proiectul după o „cosmetizare” a unei documentații tehnice care analiza soluții de mobilitate urbană la nivelul municipiului Iași: de la metrou și până la telecabină de pe Copou. AMTPI a transformat documentația în „studiu de prefezabilitate” aferent trenului metropolitan: investiție de 270 milioane euro pentru refacerea a 55 km de cale ferată și construirea a 10,5 km de cale nouă (legătura cu Aeroport).
Ulterior, abia în noiembrie 2024, a fost lansată licitația: 10,5 milioane lei pentru întocmirea studiului de fezabilitate. Termenul de execuție a documentației: 6 luni (!). Acest termen a fost impus în contextul încheierii apelului de proiecte UE în iunie 2025. În decembrie trebuiau deschise ofertele, dar termenul a fost prelungit de mai multe ori („la cererea unor potențiali ofertanți”, susținea Primăria Iași), iar, în final, licitația a fost anulată pe 7 februarie din „lipsă de ofertanți”. Procedura a fost asumată de Primăria Iași în contextul asigurării celor 10,5 milioane lei.
- Citește și VIDEO Trenul metropolitan Iași – varianta 2024: care sunt traseele și câți bani sunt necesari
„Nu renunțăm la proiect, ne repliem. Cred că pentru linia nouă nu mai sunt sanșe. Ele erau mici de la început. Cred că asta a speriat – analiza pe linia nouă. Dar, vom încerca să vedem orice se poate obține în acest termen scurt. Trebuie să ne întâlnim într-o ședință și să analizăm variantele”, a declarat șeful AMTPI Eduard Boz într-o declarație acordată „Ziarul de Iași”.
Proiectul consta în reabilitarea unei căi ferate existente (55 km), la care va fi adăugat un tronson nou, între Aroneanu și Vlădiceni (10,5 km), cu scopul de a asigura transport spre Aeroport. Traseele propuse vizează introducerea trenului metropolitan spre zone din Podu Iloaiei, Ungheni, Aroneanu, Holboca și Ciurea. Valoarea estimată a investiției este de 270 milioane euro, respectiv 140 milioane euro erau pentru achiziția a 10 trenuri cu o capacitate de 120-160 de pasageri.
