Connect with us

Proiectul feroviar Iași – Ungheni prinde viteză: linia spre frontieră va fi electrificată și modernizată

gara iasi

Proiecte publice

Proiectul feroviar Iași – Ungheni prinde viteză: linia spre frontieră va fi electrificată și modernizată

Proiectul de electrificare și modernizare a căii ferate Iași – Ungheni (Frontieră) face pași concreți înainte, după ce studiul de fezabilitate a fost avizat în Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, iar acordurile de grant au fost transmise de Comisia Europeană către România și Republica Moldova.

Finanțarea europeană de 33,8 milioane euro a fost confirmată oficială zilele trecute și va fi asigurată prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF 2 2021–2027). În total, investiția este estimată la 409,8 milioane lei (fără TVA), iar restul banilor necesari vor proveni din fonduri guvernamentale.

schita electrificare iasi ungheni
Schița traseului

Linia feroviară Iași – Frontieră (M 605), cu o lungime de 23,4 kilometri, traversează municipiul Iași, comuna Holboca și orașul Ungheni, făcând parte din rețeaua TEN-T centrală și din coridorul strategic Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee.

Proiectul va fi implementat în două etape. Etapa I presupune electrificare și modernizare ușoară:

  • Electrificarea tronsonului Socola – Frontieră
  • Modernizarea soluției existente pe Iași – Socola
  • Înlocuirea șinei, traverselor, prinderilor și aparatelor de cale pentru eliminarea restricțiilor de viteză
  • Refacerea substratului și îmbunătățirea capacității portante a terasamentului acolo unde este necesar

În etapa a II-a va fi realizată o modernizare completă, respectiv:

  • Reutilizarea elementelor schimbate în prima etapă
  • Modernizarea clădirilor cu specific feroviar
  • Implementarea sistemului european ERTMS
  • Modernizarea instalațiilor de tracțiune electrică

Conform CFR Infrastructură Iași, principalele obiective ale proiectului vizează: reducerea timpului de călătorie și creșterea vitezei de circulație; îmbunătățirea siguranței și confortului călătorilor; reducerea emisiilor și a impactului asupra mediului; optimizarea transportului transfrontalier România – Republica Moldova și creșterea atractivității economice a municipiului Iași și a orașului Ungheni.

Următorii pași care trebuie îndepliniți de autorități: (1) avizarea proiectului în Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe (CIALP), (2) aprobarea Indicatorilor Tehnico-Economici prin Hotărâre de Guvern și (3) lansarea licitației publice pentru proiectare tehnică și execuție.

Durata totală de execuție este estimată la 18 luni, cu o finanțare asigurată în proporție de 50% din fonduri CEF și 50% din bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Proiectul Iași – Ungheni (Frontieră) reprezintă una dintre cele mai importante investiții feroviare din zona de est a României, contribuind la integrarea infrastructurii românești în rețeaua europeană de transport și la consolidarea conexiunilor economice dintre România și Republica Moldova.

Aricole din categoria Proiecte publice

Schimbări în trafic:

Cele mai citite articole

To Top