Utile
Proprietarii de terenuri vor fi obligați să permită accesul pe proprietăți pentru companiile care fac studii geotehnice
O modificare legislativă care urmează să fie aprobată de către Guvern are ca scop accelerarea proiectării lucrărilor la proiectele mari de infrastructură prin scutirea de la obținerea avizului de mediu și obligarea proprietarilor de terenuri să permite accesul pe proprietăți în cazul investigațiilor geotehnice.
În practică, nu de puține ori, proiectanții nu au putut executa foraje sau alte investigații în cazul unor proiecte de autostrăzi întrucât nu au putut intra pe proprietăți private care, ulterior, urmau să fie expropriate, conform inițiatorilor actului normativ.
„Pentru realizarea lucrărilor prevăzute la art. 11 alin. (7) lit. g), indiferent de etapa de proiectare pentru care se execută, proprietarii de terenuri sunt obligați să permită accesul pe proprietate operatorilor economici care execută respectivele investigații, având dreptul la despăgubiri pentru eventualele deteriorări dovedite ale terenului, care vor fi plătite de către operatorii economici respectivi, cu asigurarea sumelor de către beneficiarii proiectelor de infrastructură de transport”, se arată în proiectul de ordonanță de Guvern, consultat de APIX.ro.
Art. 11 la care se face referire este cel din Legea 50/1991, iar alin. (7) lit. g) prevede „lucrări de foraje și excavări necesare pentru efectuarea studiilor geotehnice și a prospecțiunilor geologice pentru proiecte de infrastructură de transport de interes național și de infrastructură de metrou”.
În același timp, tipul de lucrări amintite vor putea fi executate fără aviz de mediu ori act de autoritate al autorității competente desemnate prin legea specială, conform aceleiași ordonanțe. La începutul acestui an, Guvernul a decis, în cazul investigațiilor geotehnice, că lucrările pot fi executate fără autorizație de construire.
„Proiectele pentru infrastructura de transport sunt investiții publice de importanță strategică pentru România, care asigură creșterea calității vieții, conectivitatea cu coridoarele de transport transeuropene și creșterea mobilității populației și a mărfurilor, iar întârzierea implementării acestora poate avea un impact direct asupra pierderii de sume alocate României prin Programul Transport 2021 – 2027, context care necesită reglementarea unor măsuri pentru diminuarea acestei categorii de risc”, este argumentul Guvernului pentru modificările legislative propuse.