Trafic
Vom trece munții pe autostradă prin Bacău? A8, în stand-by
Noua strategie a Guvernului pentru următorii 10 ani mută centrul de greutate al regiunii la Bacău în ceea ce privește construirea de autostrăzi. Planul investițional a fost lansat spre consultare publică la sfârșitul săptămânii trecute, iar observațiile pot fi trimise până pe 14 decembrie. De remarcat că varianta postată de Ministerul Transporturilor are fiecare pagină marcată „Confidențial”.
Potrivit documentului publicat, planul are un rol triplu de: prioritizare a investițiilor până la orizonul anului 2030, actualizarea Master Planului General de Transport al României și un rol cadru de referință pentru politicile publice. Varianta postată pe 3 decembrie datează din octombrie 2021, în condițiile în care guvernul nu a realizat vreo dezbatere publică. Prima variantă a documentului data din august 2020, dar este pentru prima dată când planul este publicat în formă integrală.
- Citește și Noua strategie a guvernului: ce presupune planul în cazul centurii Iașului sau în ceea ce privește proiectul de tren metropolitan
Din informațiile publicate în plan rezultă că principalul coridor al Moldovei este autostrada A7, care parcurge regiunea de la sud la nord, în timp ce conexiunea cu vestul țării – trecerea munților – ar urma să fie asigurată pe traseul Bacău – Brașov. Principala porțiune din autostrada A8, care vizează, de asemenea, trecerea munților, va fi „după 2027”. În schimb, varianta prin Bacău (A13) ar urma să fie finanțată integral până în 2027.
În ceea ce privește prioritizarea proiectelor de autostradă, putem desprinde din document următoarele concluzii:
- autostrada Tg Neamț – Iași – Ungheni (Moțca), cu o lungime de 100 km, și o valoare estimată de 875 milioane euro ocupă poziția 12 din 26 la priorități (tabelul 2.1.29 – Listă proiecte prioritizate și ierarhizate – inclusiv drumuri expres, pagina 66). Acest tronson va funcționa și ca o centură pentru orașele Iași, Podu Iloaiei și Târgu Frumos și va asigura legătura Iașului cu autostrada A7 (la sud de Pașcani). Finanțarea este prevăzută prin intermediul Programului Operațional Transporturi (POT) 2021 – 2027
- autostrada Tg Neamț – Tg Mureș, pe sectorul montan (Miercurea Nirajului – Leghin) a primit un punctaj inferior autostrăzii Brașov – Bacău. Din figura 3.9 a planului (pagina 217) rezultă că acest sector ar urma să fie construit în două faze: prin POT și „după 2027”, dar lucrările prevăzute după 2027 au o valoare de 4 ori mai mare față de cele prin POT (4,2 miliarde euro vs 1 miliard euro). În context, amintim că capetele sectorului montan (Tg Mureș – Miercurea Nirajului și Legin – Moțca, vreo 50 km în total) sunt prevăzute spre finanțare prin intermediul Planului Național de Relansare și Reziliență (PNRR).
- autostrada Brașov – Bacău, deși se află într-o fază inferioară autostrăzii Tg Neamț – Tg Mureș din două puncte de vedere (nu este în rețeaua principală de transport europeană, iar proiectul tehnic are un grad mai mic de realizare) este prevăzută spre finanțare integral prin POT 2021 – 2027. Autostrada are o lungime de 160 km și un cost estimat de 2,4 miliarde euro (fără TVA)
- autostrada A7 Ploiești – Pașcani: este confirmată prioritizarea făcută prin intermediul PNRR
Mai jos, puteți consulta integral lista autostrăzilor prevăzute în planul investițional, pe surse de finanțare: