Connect with us

Concluzia dezbaterii pe A8, de la Rediu: traseul în zona Horlești rămâne cel avizat inițial

Foto: Ziarul de Iași

Mișcări civice

Concluzia dezbaterii pe A8, de la Rediu: traseul în zona Horlești rămâne cel avizat inițial

Dezbaterea privind traseul A8 pe raza comunei Rediu, cu precădere în zona Horlești, a adunat în aceeași sală aproape 50 de persoane. Potrivit activistului civic Adrian Covăsnianu, va fi trimis un punct de vedere de susținere a traseului inițial avizat, după consilierii locali l-au mandatat în acest sens pe primarul localității.

„Aseară (vineri, n.r.), târziu, consilierii locali au mandatat primarul comunei Rediu pentru a formula un punct de vedere pentru susținerea traseului inițial, avizat deja de CNAIR. Autostrada A8 are nevoie de ‘schimbarea vitezei’ altfel riscăm să ne îndepărtăm de oportunitățile de finanțare”, a scris activistul civic pe Facebook.

Propunerea de modificare a traseului a venit în contextul solicitării unui dezvoltator imobiliar din zonă care a reclamat faptul că autostrada îi va afecta proiectul de construire a unor vile în zona Horlești.

Acesta este traseul avizat inițial

APIX.ro preia postarea acestuia legată de modul în care s-au derulat discuțiile:

„Am participat la dezbaterea publică inițiată de UAT Rediu cu privire la emiterea unui punct de vedere legat de mutarea autostrăzii A8 Ungheni-Iași-Tg. Neamț. Discuțiile au durat peste 3h și jumătate și au fost extrem de vii și s-au formulat puncte de vedere interesante și variate. Au fost prezente circa 50 de persoane împreună cu autoritățile locale.

Am observat din discuții faptul că informarea comunității a fost deficitară, întrebările, nelămuririle și pe alocuri chiar nemulțumirile unora fiind legitime. Oamenii sunt polarizați și direct interesați de afectarea propriului interes (locuință, afaceri personale, investiții pe viitor). Mulți vor autostrada A8 dar cât mai departe de ei, iar majoritatea nu doresc o descărcare la Horlești etc. Deși inițial intenționam să exprim o opinie la începutul dezbaterii publice, am decis să am o intervenție către final pentru a fi scurt, concis dar în același timp cuprinzător.

Intervenția a fost sub forma unei opinii civice după 8 ani de activism pentru autostrada A8. Opinia exprimată a fost generală, pro-autostradă cu argumente de valorificare a acestei oportunități. Deși în zona Iașului avem (doar) 4 noduri pe autostradă, centura Clujului (investiție estimată la circa 1 miliard de euro) va avea 20 de noduri inclusiv cu exproprierile aferente ce implică demolări de case, hale etc. Un nod rutier la o autostradă înseamnă o accesibilitate bună și o oportunitate de dezvoltare. Dacă u.a.t. Rediu nu valorifică această oportunitate, atunci alte u.a.t.-uri vor beneficia din plin de asta. Decizia de oportunitate aparține comunității!

Autostrada A8, care încă se zbate în chinurile realizării Studiului de Fezabilitate, are o finanțare de peste 875 milioane de euro din Programul Transporturi 2021-2027 pentru execuție. Cu cât se temporizează mai mult, cu atât riscăm să ne îndepărtăm de materializarea acestui obiectiv. Am menționat că suntem deja într-o întârziere de 14-16 luni pe actualul calendar (reactualizat) doar la Studiu de Fezabilitate. Și înainte mai avem Etapa de Avizare, Proiect de Autorizare a Construcției, Proiect Tehnic de Execuție, plus o altă licitație de Execuție. Astfel, acest obiectiv este ‘împins’ mult spre 2026-2027. În timpul acesta, alte regiuni, cu interese mult mai bine asumate, își maturizează investițiile în infrastructura de transport și vor ‘consuma’ resurse consistente din finanțarea finită de 9,6 miliarde de euro din Programul Transporturi 2021-2027. Spre exemplu, Drumul Arad-Oradea (investiție peste 2 miliarde de euro) se maturizează și avansează. Un alt exemplu, Clujul tocmai ce a semnat contractul de execuție pentru trenul metropolitan, un mega proiect energofag dar dorit de autoritatea locală, ce va consuma resurse, inclusiv de la Bugetul de Stat și alte axe de finanțare europeană. În același timp, județul Bihor cu o administrație publică interesată își promovează și maturizează proiectele (centura Aleșd, Beiuș, Sânmartin). Exemplele de bune practici pot continua.

TIMPUL LUCREAZĂ ÎMPOTRIVA NOASTRĂ, A MOLDOVEI Lupta pe finanțările europene este o cursă contracronometru!

Concluzionez spunând că aseară, târziu, consilierii locali au mandatat primarul comunei Rediu pentru a formula un punct de vedere pentru susținerea traseului inițial, avizat deja de CNAIR. Autostrada A8 are nevoie de ‘schimbarea vitezei’ altfel riscăm să ne îndepărtăm de oportunitățile de finanțare”.

Aceasta era propunerea de modificare, care „ducea” traseul mai aproape de Pădurea Mârzești

Apartamente de vânzare Iași: oferte actualizate

Descoperă LAPIS Residence - un ansamblu rezidențial de top

Articole din categoria Mișcări civice

To Top