Proiecte publice
Construirea a 116 km din autostrada A8 prin munți necesită o forță de muncă de 22.000 de persoane
Construirea secțiunii de munte Sărățeni – Pipirig, parte din autostrada A8 Tg Mureș – Iași, necesită o forță de muncă de 22.000 persoane, conform Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR). Această secțiune are o lungime de 116 km.
Estimarea comunicată de CNIR este din studiul de fezabilitate. „Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig cu o lungime de 116 kilometri, care include 38 de tuneluri și aproape 200 de poduri și viaducte, reprezintă unul dintre cele mai complexe proiecte de investiții pentru infrastructura rutieră, și, totodată, o oportunitate pentru dezvoltare economică, reducerea decalajelor și a șomajului, precum și atragerea de noi investiții”, arată CNIR.
Potrivit datelor din Studiul de Fezabilitate, pentru secțiunea 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km) necesarul de forță de muncă pe durata execuției a fost estimat la aprox. 6.000 de persoane, pentru lotul următor, 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km) de 3.000 persoane, iar pentru cel mai lung lot al secțiunii de munte, 2 A Ditrău-Grințieș (37,9 km) de 7.000 de persoane. Pentru al patrulea lot, 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km), proiectantul a estimat că alte aproximativ 6.000 de persoane vor fi implicate în etapa de execuție.
CNIR acordă punctaj suplimentar pentru angajarea a 350 de persoane fără loc de muncă
Achizițiile publice responsabile din punct de vedere social reprezintă un instrument strategic pentru îndeplinirea politicilor sociale și de ocupare a forței de muncă, spune CNIR, adăugând că a inclus în cadrul licitațiilor criterii pentru creșterea incluziunii sociale în punctajul acordat pentru atribuirea contractelor Autostrăzii Unirii.
,,Industria de profil din România, precum și cea din multe alte țări europene se confruntă cu o provocare economică și socială majoră, respectiv lipsa forței de muncă. În acest sens, CNIR acordă un punctaj suplimentar de 6 % pentru creșterea incluziunii sociale și reducerea șomajului local. Astfel, constructorii care angajează 350 de șomeri din județele Bacău, Harghita, Iași, Mureș, Neamț și Suceava vor avea punctaj suplimentar în evaluarea ofertelor pentru cele patru loturi ale autostrăzii A 8”, a precizat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
CNIR gestionează tronsonul montan pe sectorul Sărățeni – Pipirig, respectiv un traseu de 116 kilometri și care include patru loturi:
- Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte pe 16 decembrie)
- Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte pe 25 noiembrie)
- Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație (publicare anunț în curs)
- Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment în fază de licitație (publicare anunț în curs)
Alte două segmente din sectorul montan sunt gestionate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și, în prezent, CNAIR evaluează ofertele depuse:
- Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km): sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia
- Pipirig – Vânători (19,3 km): sunt depuse oferte de companii din România și Turcia
Capetele sectorului montan sunt în fază de execuție, respectiv în etapa de proiectare, în condițiile în care fiecare segment are stabilit constructorul:
- capătul vestic Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol
- capătul estic Leghin – Târgu Neamț – Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB, grup care lucrează și pe cea mai mare parte a autostrăzii A7 (250 din cei 320 km)