Trafic
EXCLUSIV Traseul final al autostrăzii A8 prin fiecare localitate tranzitată din jud. Iași [foto și schițe]
Finalul anului 2022 aduce o nouă veste bună pentru autostrăzile Moldovei: CNAIR a stabilit traseul final al autostrăzii A8 în județul Iași, între Ungheni și Moțca, traseu pe care APIX.ro îl prezintă în exclusivitate și în detaliu pentru fiecare localitate cuprinsă în rută.
Odată stabilit traseul, Consitrans are mână liberă pentru începerea etapei de obținere a avizelor pentru autorizația de construire. Startul l-a dat zilele trecute Consiliul Județean, instituție care a emis certificatul de urbanism. Cu acest act la dosar, Consitrans poate depune documentația la celelalte instituții avizatoare și, în final, să fie obținută autorizația de construire.
Autostrada A8 va avea o lungime de 91 km în județul Iași și va traversa teritoriul următoarelor localități: Pașcani, Tg. Frumos, Podu Iloaiei, Moțca, Miroslovești, Stolniceni-Prăjescu, Heleșteni, Costești, Ion Neculce, Bălțați, Erbiceni, Dumești, Lețcani, Miroslava, Rediu, Popricani, Victoria, Aroneanu, Ungheni și Golăiești.
Stabilirea traseului final pentru A8 în județul Iași are loc în aceeași perioadă în care CNAIR a anunțat lansarea primei licitații de construire a acestei autostrăzi, respectiv capetele sectorului montan (circa 52 km). În ceea ce privește sectorul Ungheni – Moțca din A8, finanțarea ar urma să fie asigurată prin intermediul Programului Operațional pentru Transporturi 2021 – 2027, program aprobat recent de Comisia Europeană.
Traseul final detaliat al autostrăzii în județul Iași
Autostrada A8 „intră” în județul Iași pe la Moțca, unde este proiectat un nod rutier cu DN2.
Al doilea sector important este pe raza localităților Pașcani și Stolniceni-Prăjescu. La Sud de Pașcani este proiectat nodul rutier de tip turbion [intersecția cu A7], dar acest nod ar urma să fie construit în cadrul investiției în autostrada A7 [Ploiești – Pașcani].
Traseul autostrăzii A8 continuă pe teritoriul comunei Heleșteni, în zona extravilană a localității.
Traseul se înscrie apoi pe teritoriul localităților Costești și Ion Neculce, fără a afecta zone de case
La nord de orașul Târgu Frumos este proiectat un nod rutier DN28B
La ieșirea din Tg Frumos, traseul reintră pe teritoriul comunei Ion Neculce
În zona Bălțați, traseul continuă să fie paralel cu drumul european, evitând zonele de case
Înainte de intrarea în Podu Iloaiei a fost proiectat un nod rutier cu DN28
Un alt nod rutier este proiectat înainte de intrarea în Lețcani, loc de unde este prevăzut și un drum de legătură (peste calea ferată), prin sudul localității spre zona industrială a Miroslavei
Acesta este drumul de legătură, paralel cu calea ferată, care duce spre Miroslava
Traseul drumului de legătură trece pe la sud de zona industrială și, ulterior, se suprapune cu varianta de ocolire Uricani – Cicoarei
În timp ce drumul de legătură spre zona industrială a Miroslava trece prin sudul Lețcaniului, autostrada își continuă traseul prin nordul aceleiași localități
Pe teritoriul comunei Rediu este proiectat un nod rutier cu DJ282
În documentația obținută de APIX.ro apare o eroare, satul Vulturi fiind considerat unitate teritorial-administrativă. De fapt, comuna este Popricani
Pe raza comunei Victoria este proiectat un nod rutier cu DN24
Traseul autostrăzii A8 continuă pe raza comunei Aroneanu, prin zona extravilană
După cum se poate constata din imaginea de mai jos, traseul evită și casele din Golăiești (zona de pădure tranzitată nu este rezervație naturală)
La capătul autostrăzii spre viitorul pod de la Ungheni, mai este proiectat un nod rutier cu DJ249