Alegeri 2024: idei și proiecte
Grindeanu: Nu avem un termen precis pentru începerea și finalizarea lucrărilor la centura Podu Iloaiei
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) nu poate furniza un „termen precis” pentru începerea și finalizarea lucrărilor la centura Podu Iloaiei, conform unei adrese MTI, asumată de ministrul Sorin Grindeanu, și publicată pe site-ul Camerei Deputaților, sub formă de răspuns la o întrebare pe temă a deputatului Alexandru Muraru.
În adresă se arată că studiul de fezabilitate, întocmit de Incons SRL București, a fost finalizat cu modificările solicitate în contextul corelării proiectului cu cel al autostrăzii A8. În prezent, documentația este în fază de obținere a avizelor de la CFR, ABA Prut-Bârlad și APM, în condițiile în care doar ApaVital și Delgaz au dat deja undă verde proiectului.
„Având în vedere că durata de obținere a avizelor și acordurilor, de avizare a indicatorilor tehnico-economici pe întreg circuitul de avizare, precum și durata de organizare a procedurii de licitație pentru contractarea serviciilor de proiectare și execuție lucrări nu pot fi estimate, suntem în imposibilitate de a comunica un termen precis pentru începerea și finalizarea lucrărilor, ținând cont și de posibilitățile de finanțare a obiectivului de investiții”, se arată în adresa MTI, din care rezultă că nici finanțarea lucrărilor de construire nu este încă asigurată.
Odată ce vor fi obținute avizele de la instituțiile enumerate mai sus, documentația de proiectare va fi (re)depusă spre avizare și în cadrul Consiliului Tehnico-Economic al Direcției Regionale de Drumuri (DRDP). După acest pas, urmează un alt traseu birocratic care începe cu întocmirea Raportului de audit de siguranță rutieră și până la organizarea licitației de execuție – asta în cazul guvernul va asigura și fondurile necesare. „Estimăm că procedura de achiziție pentru contractarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor va fi demarată în trimestrul IV din 2024”, a oferit, totuși, un termen MTI.
- Citește și O porțiune din centura Bacăului va fi demolată pentru construirea autostrăzii Bacău – Pașcani
Documentația inițial realizată de Incons a fost depusă în noiembrie 2023 la DRDP, dar CNAIR a solicitat corelarea traseului centurii cu cel al autostrăzii A8, respectiv în ceea ce privește accesul pe și dinspre drumul european – necesitatea ca traseul centurii de la Podu Iloaiei să aibă originea în sensul giratoriu de la DN 28, locul în care se conectează breteaua de legătură a A8 cu DN 28. „Această modificare de traseu a condus la necesitatea execuției unui viaduct rutier pe traseul variantei ocolitoare”, se mai precizează în adresa citată.
Drumul ocolitor al orașului Podu Iloaiei va avea o lungime de 4,3 km și va străbate zona de sud a orașului, în cea mai mare parte fiind paralel cu calea ferată. Investiția a fost estimată la circa 60 milioane lei. Drumul va avea 2 benzi (o singură bandă pe sens), cu o lăţime a platformei de 12 m, în condiţiile în care partea carosabilă va avea 7 m, iar acostamentele câte 2,50 m. Contractul de proiectare a traseului centurii a fost semnat în mai 2023, cu un termen de execuție de 5 luni.