Proiecte publice
Prinde viață Centrul Vechi la Iași? Ce planuri are Primăria
Un proiect demarat de Primărie încă de acum trei ani constă în transformarea unei porțiuni importante din centrul istoric în zonă pietonală. Deocamdată, șefii municipalității s-au limitat la un tronson din bulevardul Ștefan cel Mare, proiect care a fost finanțat cu fonduri europene. Pe termen mediu, ideea de a transforma zona centrală într-o zonă fără mașini prinde contur.
Proiectanţii propun ca în zona centrală a Iaşului să aibă prioritate pietonii, transportul public şi bicicliştii. În acest sens, una din iniţiative prevede introducerea tipului de stradă cu utilizare în comun („shared – space“), arteră care să fie circulată atât de maşini, pietoni şi biciclişti, dar în care şoferii pierd orice prioritate de trecere, iar viteza de deplasare e limitată la 10-20 km/h.
„Organizarea străzilor şi pieţelor urbane de tip «shared-space» este materializarea recentă a unei noi filozofii de (re)amenajare şi utilizare a spaţiilor publice care mută accentul pus predominant pe prioritatea acordată automobilului pe o utilizare în comun a spaţiului public, cu diverse grade de avantaje şi prioritate pentru pietoni. Acest model se aplică mai des în arealele urbane cu un volum ridicat de deplasări pietonale (zone comerciale, zone rezidenţiale etc.) şi/sau cu resurse limitate de spaţiu stradal“, se arată în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD).
De exemplu, conform propunerilor din document, pietonii ar putea circula pe tot spaţiul străzii în mod regulamentar pe artere precum Vasile Alecsandri, I.C.Brătianu, George Enescu, Agatha Bârsescu, Sf. Sava, Vasile Stroescu, Armeană, Bărboi, Achim Stoia sau Mănăstirea Dancu. Str. Cuza Vodă ar urma să devină pietonal cu tramvai pe zona Piaţa Unirii – str. Vasile Alecsandri, iar străzile 14 Decembrie, Esplanada Costache Negri şi întregul bulevard Ştefan cel Mare doar pentru pietoni.
Introducerea străzii „partajate“ vine la pachet cu regândirea sensurilor unice din zona centrală, lărgirea sau anularea trotuarelor, reorganizări ale circulaţiei în intersecţii precum Arcu – Muzicescu. Proiectanţii au estimat că o astfel de pietonizare a zonei centrale ar urma să coste circa 3,5 milioane euro. Principiul „shared-space“ ar urma să fie aplicat treptat şi în cartiere, un exemplu în acest sens fiind Tătăraşi – Ciurchi.
„O amenajare de tip «shared-space» se propune pe strada colectoare din dreptul şcolii, pentru ameliorarea ambianţei şi siguranţei unui spaţiu care polarizează pietoni cu vulnerabilitate crescută – copii. De asemenea, se propune introducerea transportului public pe str. Ciurchi şi un nou tip de amenajare pentru intersecţia str. Han Tătar cu str. Ciurchi. De asemenea, se propune reducerea virajelor la stânga pe artera Vasile Lupu“, se precizează în PMUD.
Modelul „partajat“ de stradă, spun specialiştii, este recomandat în special pentru străzi înguste, străzi intens circulate de pietoni dar unde nu se doreşte eliminarea circulaţiei auto sau străzi de rang inferior din zone istorice sau recent construite.