Proiecte publice
Turcii și chinezii vor să construiască autostrada Iașului
Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a primit 4 oferte pentru sectorul de autostradă Lețcani – Cristești, parte din autostrada A8 Ungheni – Iași – Tg. Mureș, așa cum apix.ro a anunțat zilele trecute. Între timp, CNSP a publicat și lista cu cei patru competitori: asocieri de firme turcești și chineze.
Amintim că soluția decisă de guvern, respectiv atribuirea contractului printr-un parteneriat public-privat, este contestată de societatea civilă. Potrivit CNSP, ofertele inițiale depuse de către cele patru asocieri de firme vor fi analizate în următoarele săptămâni și, până pe 9 septembrie, vor fi expediate invitații de prezentare a ofertelor către asocierile care vor fi selectate în faza finală. Etapa a 2-a de selecție se va desfășura pe parcursul a 30 de zile, respectiv cel târziu până în ziua de 10 octombrie.
Una dintre asocieri (CCC – Makyol, poziția 2 în tabelul de mai jos) a avut pe mână contractul Comarnic – Brașov (tot prin parteneriat public-privat), dar acordul nu a mai fost încheiat după ce Guvernul a decis renunțarea la o astfel de soluție și declararea acestei autostrăzi drept obiectiv strategic de interes național. În schimb, Guvernul continuă experimentul parteneriatului public-privat cu autostrada Iașului. Societatea civilă, prin asociațiile care militează pentru construcția de autostrăzi, a atras atenția că această soluție nu este oportună și doar va tergiversa implementarea proiectului. Totodată, asociațiile au amintit că întreaga autostradă Ungheni – Iași – Tg Mureș poate fi realizată cu fonduri europene, dar Guvernul nici nu vrea să audă despre acest lucru.
Lista competitorilor:
Sectorul Lețcani – Cristești (impropriu denumit de CNSP drept Tg Neamț – Iași) se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi şi are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000, bretele ce vor fi, de asemenea, la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km. Traseul autostrăzii începe de la intersecţia cu DN2 / E85, inclusiv nodul rutier aferent, şi se termină la intersecţia cu by-pass Iaşi.
Valoarea totală a contractului depășește pragul de 1 miliard de euro.
Aflăm din studiul de fezabilitate principalele aspecte urmărite prin încheierea PPP:
- partenerul public (Ministerul Transporturilor, prin compania de autostrăzi – CNAIR) poate să contribuie, conform prevederilor OUG nr. 39/2018 privind parteneriatul public – privat, cu maximum 25% din valoarea totală a investiţiei
- taxele maximale de utilizare a autostrăzii (fără TVA), la 100 km, care ulterior pot suferi indexări cu evoluţia salariului mediu la nivel naţional, sunt: autoturisme (6,3 euro), vehicule cu tonaj de peste 3,5 tone (8,8 euro), vehicule cu tonaj mare de peste 7,5 tone (12,6 euro) și autobuze (12,6 euro)
- o plată anuală de disponibilitate pe perioada de operare de maximum 61 mil euro (fără TVA). Aceasta autostradă, la implementare, necesită o plată de disponibilitate pentru a putea fi fezabilă prin PPP
- construirea a 61 de km de autostrada + 7 km de autostrada între bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000
- primă de succes/amendă pentru terminarea în avans/întârzierea finalizării lucrărilor de 80 milioane euro /an (proporţional cu perioada din an)
- întreţinere şi operare 68 de km de autostradă de către partenerul privat timp de 26 ani în regim cu taxă