Trafic
Cel mai lung segment din tronsonul montan al autostrăzii A8 intră în fază de licitație de lucrări
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat începerea demersurilor pentru publicarea anunțului de licitație cu privire la construire celui mai lung segment din tronsonul montan al autostrăzii A8. CNIR a trimis documentația necesară către Agenția Națională pentru Achiziții Publice, iar anunțul va fi publicat, cel mai probabil, în cursul săptămânii viitoare.
Este vorba despre segmentul Ditrău-Grințieș, care include 19 tuneluri. „Durata de proiectare și execuție a lotului cu o lungime de 37,9 kilometri, care se desfășoară în județele Harghita și Neamț este de 54 de luni (14 luni proiectare și 40 luni pentru execuție)”, a anunțat CNIR.
Potrivit oficialilor CNIR, proiectul are o complexitate tehnică ridicată pentru că include lucrări majore de artă (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri) și volume considerabile de lucrări de excavare și consolidări. „Lungimea totală a tunelurilor și a viaductelor (21 km) reprezintă 57 % din lungimea întregului lot: 19 tuneluri și 63 de poduri și viaducte”, au precizat reprezentanții CNIR.
Cel mai lung viaduct, de 1.184 de metri, este proiectat la km 35 peste râul Sabău, iar cel mai lung tunel dintre cele 19 tuneluri are 850 de metri. Pe traseul segmentului Grințieș – Ditrău este prevăzut un nod rutier la Ditrău (conexiune cu DN 12 în jud. Harghita), iar la Est, în județul Neamț, conexiune cu Grințieș -Pipirig, o descărcare provizorie pentru a asigura funcționarea independentă a acestui lot.
„Ca element de noutate menționăm că lotul Ditrău-Grințieș va fi prevăzut pe toată lungimea cu garduri ranforsate pentru a împiedica pătrunderea pe carosabil a animalelor sălbatice. De asemenea, lotul 2 A are prevăzute spații de servicii tip S 3 cu parcare securizată (suprafață totală peste 100 000 mp), parcare S 1, parcări de scurtă durată (stânga/dreapta) și un Centru de Întreținere și Coordonare”, au mai spus oficialii CNIR.
După validarea ANAP, Compania Națională de Investiții Rutiere va stabili termenul pentru depunerea ofertelor și va publica documentația de atribuire în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice. „Estimăm că la începutul săptămânii viitoare va fi publicat în SEAP și contractul pentru Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km)”, potrivit CNIR.
CNIR gestionează tronsonul montan pe sectorul Sărățeni – Pipirig, respectiv un traseu de 116 kilometri și care include patru loturi:
- Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte)
- Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte)
- Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte)
- Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment care urmează să fie scos la licitație
Alte două segmente din sectorul montan sunt gestionate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și, în prezent, CNAIR evaluează ofertele depuse:
- Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km): sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia
- Pipirig – Vânători (19,3 km): sunt depuse oferte de companii din România și Turcia
Capetele sectorului montan sunt în fază de execuție, respectiv în etapa de proiectare, în condițiile în care fiecare segment are stabilit constructorul:
- capătul vestic Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol
- capătul estic Leghin – Târgu Neamț – Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB, grup care lucrează și pe cea mai mare parte a autostrăzii A7 (250 din cei 320 km)