Trafic
Cinci ofertanţi pentru construirea unui segment din autostrada A8 prin munţi
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a primit cinci oferte de la constructori din România și Turcia pentru construirea tronsonului Joseni – Ditrău (14,4 km) pe secțiunea montană a autostrăzii A8. Recent, CNIR a anunțat că pentru un alt segment din sectorul montan (Sărățeni – Joseni) s-a înscris un un singur ofertant (UMB).
Grupul de firme deținut de Dorinel Umbrărescu este unul dintre ofertanți și pe acest segment, ceilalți participanți la procedură fiind turcii de la Nurol, Geiger Transilvania și două asocieri: Danlin XXL – Groma Hold – Intertranscom Impex și, respectiv, MIS Grup – Ad Astra IPP – Automagistral – Pivden LLC.
Valoarea totală estimată a acestui lot de autostradă din județul Harghita ajunge până la aproape 1,2 miliarde lei (fără TVA), iar durata de realizare este de 34 de luni, din care 10 luni pentru realizarea etapei de proiectare și 24 de luni pentru execuție. Perioada de garanție este de 60 de luni.
Pe traseul Joseni –Ditrău, cu o lungime de 14,4 kilometri, sunt prevăzute 21 de pasaje și viaducte (3 dintre acestea fiind pasaje tip ecoducte pentru permeabilitatea animalelor) și un nod rutier la Joseni.
De asemenea, pe acest lot va fi amenajat câte un spațiu de servicii (stânga/dreapta) tip S1, care include zonă comercială, benzinării, 12 spații de încărcare pentru mașini electrice și toalete. Pentru a se asigura funcționalitatea independentă a acestui lot, contractul prevede și realizarea unei descărcări provizorii în zona de conexiune cu următorul lot (2A Ditrău-Grințieș).
CNIR gestionează tronsonul montan pe sectorul Sărățeni – Pipirig, respectiv un traseu de 116 kilometri și care include patru loturi:
- Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – segment în fază de licitație (evaluare ofertă depusă de UMB)
- Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație (evalure cinci oferte depuse)
- Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte pe 19 decembrie)
- Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte pe 15 ianuarie)
Alte două segmente din sectorul montan sunt gestionate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și, în prezent, CNAIR evaluează ofertele depuse:
- Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km): sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia
- Pipirig – Vânători (19,3 km): sunt depuse oferte de companii din România și Turcia
Capetele sectorului montan sunt în fază de execuție, respectiv în etapa de proiectare, în condițiile în care fiecare segment are stabilit constructorul:
- capătul vestic Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol
- capătul estic Leghin – Târgu Neamț – Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB, grup care lucrează și pe cea mai mare parte a autostrăzii A7 (250 din cei 320 km)
În ceea ce privește tronsonul cuprins între Moțca și Ungheni (autostrada Iașului), sector de 89 km din A8, CNIR a anunțat că a trimis documentația de licitația spre publicare în cazul Moțca – Tg Frumos și Tg Frumos – Lețcani. În același timp, pentru zona Lețcani – Iași – Ungheni, CNIR va face o nouă lotizare.