Proiecte publice
Cum vrea Sky Capital să dezvolte Aeroportul Iași? Concluziile dezbaterii de la Palat
Concesionarea Aeroportului Internațional a făcut obiectul unei dezbateri astăzi la Palatul Culturii. Manifestarea a fost inițiată de către firma Sky Capital Airports, o firmă recent înființată care susține că reprezintă interesele unor investitori arabi din Abu Dhabi. Unii asociați ai firmei sunt cunoscuți pentru relațiile apropiate cu anumiți lideri naționali ai PSD.
Reprezentanții Sky Capital au făcut o prezentare a viziunii lor de dezvoltare a aerogării ieșene, iar estimările acestora sunt că Iașul poate atinge 5,5 milioane de pasageri în mai puțin de 15 ani.
Firma propune dezvoltarea la pachet a aeroportului cu o serie de servicii, de la centre de business și până la o serie de spații multifuncționale (spații hoteliere, cartier rezidențial, centre medicale, sală polivalentă, unități de învățământ inclusiv universitare etc.).
De exemplu, firma vrea construirea unui nou terminal pe partea de est, iar actualele terminale să devină terminale VIP/business și locuri de parcare pentru aeronave.
Investiția ar urma să fie una etapizată până la un orizont de 10 ani. Potrivit președintelui Consiliului Județean, Maricel Popa, va fi organizat un concurs de proiecte pentru modernizarea aerogării ieșene.
Puteți urmări înregistrarea dezbaterii AICI.
Declarații ale oficialilor după dezbatere:
Dorin Catană, administrator Sky Capital Airports
„Noi venim cu o propunere de concesionare a serviciilor aeroportului. Aeroportul rămâne în continuare în proprietatea Consiliului Județean. Noi dorim să investim noi, dar și să atragem mai mulți investitori care să se dezvolte. Ne dorim să construim un terminal nou, modern, ne gândim să integrăm acest aeroport în tot ceea ce înseamnă Iașul, cultura Iașului astfel încât să fie ușor accesibil.
Noi am gândit această viziune în mai multe etape, bineînțeles catalizatorul fiind aeroportul. Din estimările noastre, în următorii 10 – 15 ani, aeroportul poate ajunge la 5 milioane de pasageri. Noi intenționăm să facem aceste proiecte pe termen lung, următorii 10 – 20 ani. Iașul trebuie să fie conectat cu principalele orașe din Europa, dar noi avem un potențial și în Orientul Mijlociu, și în Asia, din mai multe perspective – atât din punct de vedere al turiștilor, care și-ar dori să vină să vadă frumusețea Iașului, să viziteze, dar și al oamenilor de afaceri care pot găsi aici un mediu prielnic, oameni calificați și aceste tendințe deja se văd. Cu un aeroport performant nu ne dorim decât să încurajăm creșterea economică a Iașului. Zona cargo va fi dezvoltată în primă fază, din informațiile pe care le avem există necesitatea de cargo atât în Iași, cât și în zonele limitrofe. Aeroportul nu va fi dezvoltat doar pentru Iași, ci pentru întrega zonă a Moldovei astfel încât să devină un centru logistic”.
Cătălin Bulgariu, director Aeroportul Iași
„La acest moment, suntem inexistenți pe zona cargo, suntem insuficienți pe terminalul de pasageri, suntem insuficienți pe parcarea aeronavelor, noi facem în această iarnă extinderea platformei de îmbarcare a aeronavelor, dar acesta este maximul pe care îl putem face – vom ajunge la 14 locuri de parcare. Trebuie să vedem cum vom merge mai departe. Există o variantă pe care o luăm în calcul (unirea terminalelor actuale prin subteran, n.r.), nu o excludem, dar din calculele inițiale rezultă că nu va fi suficientă această măsură. Luăm în calcul toate variantele tocmai pentru a găsi cea mai bună soluție, iar faptul că vin investitori străini la aeroport și au o viziune asta înseamnă că tot ceea ce gândim noi pentru dezvoltare este fezabil astfel încât cineva își riscă propria firmă pentru a realiza un astfel de obiectiv de investiții.
Dezvoltarea Aeroportului pe partea de est a fost estimată la 125 milioane euro, pe partea de vest circa 45 milioane euro. Pe partea de răsărit este prevăzut inclusiv un turn de control nou care în partea de apus nu este prevăzut, iar cel actual este insuficient la traficul de astăzi și la condițiile de operare pe aeroportul din Iași. Iar pe partea de apus nu este nimic inclus pentru cargo.”
Romeo Vatră, liderul consilierilor județeni PNL
„Nu văd cu ochi buni, totuși, modul în care se face această procedură de dezbatere, faptul că, iată, atunci când puteam să obținem fonduri europene la Aeroport a existat acea luptă politică de preluare a controlului al aerogării, iar acum când există, să zicem, o conducere care poate să facă proiecte europene – nu mai avem linii de finanțare. Ce facem acum? Apelăm la soluții de genul acesta – concesionări. Firma care concesionează am văzut că este interesată și de alte aeroporturi, dar sunt multe lucruri care trebuie explicate, sunt multe aspecte la care trebuie să aflăm răspunsuri legate de interesele acestei firme și acestor investitori în România și în mod specific în Iași.”