Connect with us

Licitația pentru autostrada Tg Frumos – Lețcani: constructorii pot depune oferte până pe 24 martie

autostrada a8 motca-iasi-ungheni randare proiect - imagini virtuale

Trafic

Licitația pentru autostrada Tg Frumos – Lețcani: constructorii pot depune oferte până pe 24 martie

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a stabilit data deschiderii ofertelor pentru tronsonul 2 al autostrăzii Iașului, parte din A8, respectiv între Târgu Frumos și Lețcani (29 km). Valoarea contractului este estimată la peste 5 miliarde de lei, fără TVA. Potrivit CNIR, constructorii pot depune oferte până pe 24 martie.

Este un proiect cu o complexitate tehnică ridicată și provocări pentru constructori”, susține CNIR, adăugând că proiectul prevede amenajarea următoarelor structuri: 33 de poduri și pasaje (în lungime totală de 7,8 km, cel mai lung fiind un pod peste râul Bahlui – 1,1 km), 2 tunele și 3 noduri (Nod Podu Iloaiei, Nod Lețcani, Nod la Drumul de Legătură cu DN 28).

traseu tg frumos letcani autostrada a8
Tronsonul 2 al autostrăzii Iașului, parte din A8 Tg Mureș – Iași – Ungheni, are o lungime de 28,6 km

În cadrul licitației, CNIR va puncta suplimentar constructorii care își asumă finalizarea cu prioritate a segmentului de autostradă la nord de Podu Iloaiei (circa 4 km), porțiune care, potrivit CNIR, ar urma să îndeplinească și rol de variantă ocolitoare pentru acest oraș – precizarea CNIR vine în contextul în care sunt de notorietatea ambuteiajele care se formează pe drumul european la traversarea Podu Iloaiei.

Oficialii CNIR au mai spus că, în cadrul proiectului, vor mai fi executate două drumuri de legătură cu DN28 unul cu 2 benzi (5,2 km) și celălalt cu 4 benzi (7,6 km). Anunțul de licitație încă nu este vizibil în sistemul electronic de achiziții publice întrucât, în primă fază, trebuie publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – de regulă, acest proces ține câteva zile.

„Realizarea celor două tronsoane devine o necesitate și din perspectiva evoluției fluxurilor de trafic, în sensul creșterii acestora între Moțca și Iași, așa cum reiese din scenariile prezentate în tabelul alăturat (foto jos, n.r.). Valorile de trafic sunt estimările realizate în cadrul documentației de specialitate a Studiului de Fezabilitate”, a mai susținut CNIR.

estimare trafic autostrada iasului
De remarcat estimarea extrem de scăzută pentru tronsonul 3 al sectorului ieșean din A8, tronson care ar urma să asigure legătura spre obiective precum Spitalul Regional de Urgență sau Aeroportul Iași, precum și spre vama Sculeni

Care este stadiul licitațiilor de lucrări pe întreaga autostradă A8

Autostrada A8 este gestionată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe unele segmente (inclusiv capetele sectorului montan), în timp ce Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a preluat cea mai mare parte a drumului rapid.

CNAIR gestionează, la acest moment, patru segmente din autostrada A8: două licitații sunt adjudecate, iar celelalte două sunt în curs de adjudecare. La acestea se adaugă și podul de la Ungheni, parte din A8. Pentru a afla detalii despre fiecare segment în parte, accesațilinkul vizibil în cazul fiecărui tronson. Stadiul la zi al fiecărui segment:

  • capătul vestic al sectorului montan, între Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol – în prezent se desfășoară etapa de proiectare
  • capătul estic al sectorului montan, între Leghin și Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB – iar, din februarie, a devenit primul segment din A8 care ajunge în fază de lucrări)
  • Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), parte din sectorul montan: sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia (Nurol și Ozaltin). Termenul de evaluare a ofertelor este 31 decembrie 2025
  • Pipirig – Vânători/Leghin (19,3 km), parte din sectorul montan: sunt depuse oferte de companii din România și Turcia (asocieri conduse Danlin XXL, UMB și Ozaltin). Termenul de evaluare a ofertelor este 31 decembrie 2025. UPDATE – CNAIR a anunţat luni, 20 ianuarie, că UMB a câştigat licitația.
  • podul de peste Prut de la Ungheni – a fost semnat contractul în septembrie 2024 cu firma Ness Proiect Europe, iar primele 6 luni sunt dedicate proiectării

CNIR a preluat de la CNAIR patru loturi din sectorul montan (între Sărățeni și Pipirig), respectiv 116 km. Toate cele patru loturi sunt în fază de licitație. CNIR va gestiona și autostrada Iașului, parte din A8, între Moțca, Iași și Ungheni, iar, pe acest tronson, licitațiile sunt în curs de lansare. Stadiul la zi a segmentelor gestionate de CNIR:

  • Sărățeni-Joseni (32,4 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025
  • Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație, sunt depuse cinci oferte: Nurol, Geiger, Danlin XXL, MIS Grup și UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025
  • Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 19 iunie 2025
  • Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment în fază de licitație, iar ofertele pot fi depuse până pe 27 februarie, cu termen de evaluare a acestora până pe 15 iulie 2025
  • Moțca – Tg Frumos (31,5 km) – ofertele pot fi depuse până pe 24 martie 2025
  • Tg Frumos – Lețcani (28,6 km) – ofertele vor fi deschise pe 24 martie 2025
  • Lețcani – Iași (17,7 km) – nu a fost lansată licitația
  • Iași-Golăiești (12,7 km) – nu a fost lansată licitația
  • Golăiești-Pod Ungheni (2,77 km) – nu a fost lansată licitația
autostrada a8 motca-iasi-ungheni randare proiect - imagini virtuale
Randare a autostrăzii Iașului

Apartamente de vânzare Iași: oferte actualizate

Descoperă LAPIS Residence - un ansamblu rezidențial de top

Articole din categoria Trafic

To Top