Connect with us

Turcii încep proiectarea pe un sector din autostrada A8/Tronsonul montan și cel ieșean sunt în continuare blocate

autostrada din romania - a7

Proiecte publice

Turcii încep proiectarea pe un sector din autostrada A8/Tronsonul montan și cel ieșean sunt în continuare blocate

Șeful CNAIR Cristian Pistol a anunțat că firma turcă Nurol are undă verde să înceapă lucrările în cadrul contractului de proiectare și execuție a capătului vestic al sectorului montan din autostrada A8, respectiv tronsonul cuprins între Tg Mureș și Miercurea Nirajului (24,4 km), inclusiv cu o legătură la autostrada A3. La finalul articolului puteți consulta un comunicat trimis sâmbătă (!) de CNAIR cu privire la stadiul tuturor sectoarele din autostrada A8. CNAIR vine cu o informație importantă: studiul de fezabilitate pentru sectorul ieșean a fost respins în 5 martie din cauza numeroaselor „erori sau lipsuri”.

„Faza de proiectare a acestui obiectiv va începe în data de 31 mai 2024, după finalizarea procedurilor administrative necesare. Antreprenorul NUROL INSAAT VE TICARET A.S, are la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru finalizarea lucrărilor de construcție a secțiunii A8 finanțată prin PNRR”, a declarat șeful CNAIR.

NUROL va încasa 2,46 miliarde de lei (fără TVA). „Pe traseul secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi construite inclusiv 36 de poduri, pasaje și viaducte, dintre care un pasaj cu o lungime de 256 metri”, a mai spus Cristian Pistol.

În context, amintim că proiectarea capătului estic al sectorului montan (Leghin – Moțca) este în derulare, iar lucrările pe acest tronson ar putea începe în toamna acestui an. Cei peste 50 km (lungimea cumulată a celor două capete) sunt singurii kilometri din autostrada A8 care beneficiază de finanțare și vor fi executate până la finalul anului 2026.

În schimb, cea mai importantă porțiune a autostrăzii, respectiv tronsonul între Miercurea Nirajului și Leghin, sector care înseamnă traversarea munților, a intrat într-un blocaj: indicatorii tehnico-economici sunt aprobați din toamna anului trecut, dar CNAIR întârzie lansarea licitațiilor – ultimele informații în acest sens erau că planul companiei este să lanseze două sectoare (din șase) în prima parte a acestui an.

Situație este dramatică pe sectorul care interesează în mod special Iașul, în speță tronsonul de cca 100 km între Moțca și Ungheni, drum care va avea un rol și de variantă ocolitoare pentru municipiu. Finalizarea studiului de fezabilitate are o întârziere de peste doi ani, iar șansa finanțării prin Programul Transport 2021 – 2027 pare din ce în ce mai îndepărtată: alte proiecte din țară au atins un nivel de maturitate mult peste cel al sectorului ieșean al A8, iar fondurile (oricum reduse) vor fi direcționate în principal spre aceste investiții.

Nerealizarea sectorului Moțca – Ungheni este importantă și în contextul nodului turbion aflat în execuție, la sud de Pașcani, în cadrul proiectului de construire a autostrăzii A7 – legătura între Moțca și acest nod este parte din proiectul Moțca – Ungheni, iar, fără realizarea acestei porțiuni, A7 se va intersecta cu „ea însăși”.

La începutul săptămânii viitoare, asociațiile „pro-autostradă” din Iași vor face un apel pentru deblocarea întregului proiect de autostradă A8, lideri ai acestor organizații avertizând inclusiv cu proteste dacă CNAIR nu va debloca investiția.

Care este stadiul tuturor tronsoanelor din autostrada A8 – explicații ale CNAIR

CNAIR a trimis sâmbătă un comunicat cu privire la stadiul tuturor tronsoanelor din autostrada A8, comunicat pe care APIX.ro îl prezintă integral mai jos:

Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km.) Antreprenor: Nurol Insaat VE Ticaret A.S. (Turcia). Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție). Valoare contract: 2,46 miliarde de lei, fără TVA.

Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km.) Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade. Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție). Valoare contract: 1,56 miliarde de lei, fără TVA.

În cadrul Studiului de Fezabilitate, Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, km 22+000 – km 181+195, parte din Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, a fost împărțită în 6 sectoare distincte după cum urmează:

  • Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sărățeni (km 22+000 – km 45+400)
  • Lot 1c: Sărățeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800)
  • Lot 1d: Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195)
  • Lot 2a: Ditrău – Grințieș (km 0+000 – km 37+900)
  • Lot 2b: Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000)
  • Lot 2c: Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) (km 72+000 – km 89+000)

În conformitate cu prevederile Legii nr. 265/2008 art.10 alin (3) : “Auditul de siguranţă rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranţă rutieră şi se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripţiilor prevăzute în anexa nr. 2:

  • studiul de fezabilitate/documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii;
  • proiect tehnic şi detalii de execuţie;
  • anterior recepţiei la terminarea lucrărilor la drumul public;
  • imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.”

Astfel, în vederea respectării prevederilor mai sus menționate, CNAIR a inițiat demersurile pentru realizarea Stadiului 1 de Audit de Siguranță Rutieră (din cele 4 conform legislației în vigoare) aferent Studiului de Fezabilitate, pentru fiecare din cele 6 sectoare.

Auditul de Siguranță Rutieră pentru loturile 1b și 2c au fost finalizate, însă CNAIR analizând recomandările din cadrul raportului de audit întocmit pentru Lotul 1b a procedat în temeiul Legii 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – cu modificările și completările ulterioare, articolul 14, alineat 3, la contestarea unor măsuri ce ar avea implicații majore în derularea contractului de Proiectare și Execuție Lucrări.

Pentru Loturile 1c, Sărățeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800), 1d, Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195), 2a, Ditrău – Grințieș (km 0+000 – km 37+900), 2b, Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000), CNAIR a înaintat în data de 26.02.2024 contractele semnate, către Autoritate Rutieră Română (ARR), acestea având ca durata de realizare 90 de zile de la data comunicării acestora.

Autoritatea Rutieră Română (ARR) a desemnat auditorii de siguranță rutieră în data de 04.03.2024, CNAIR transmițând toata documentația necesară realizării rapoartelor de Audit în data de 05.03.2024. Rapoartele de Audit de Siguranță Rutieră se află în curs de elaborare, CNAIR asigurând în permanență comunicarea cu auditorii desemnați, pentru orice neclarități. Realizarea Auditului de Siguranță Rutieră la etapa de Studiu de Fezabilitate are caracter obligatoriu conform legislației în vigoare.

De asemenea, promovarea unui Studiu de Fezabilitate pentru etapa de proiectare și execuție, fără finalizarea raportului de Audit de Siguranță Rutieră, poate genera, în funcție de măsurile auditorului, blocaje în implementarea contractului de proiectare și execuție, prin eventuale modificări de soluții tehnice, dar și costuri suplimentare care exced disponibilităților financiare prevăzute inițial.

Evitarea blocajelor în etapa de proiectare și execuție lucrări, se poate realiza numai prin respectarea logică a pașilor necesari a fi urmați, definiți de către legislația în vigoare.

Pentru celelalte loturi și secțiuni situația este următoarea:

Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni 

În data de 12.12.2023 a fost transmis memoriul de prezentare spre a fi depus la Agenția pentru Protecția Mediului Iași. În cadrul documentației au fost identificate erori, ce au fost remediate, iar completările necesare au fost depuse de către CNAIR.

De asemenea, prestatorul a depus documentația necesară obținerii avizului de gospodărire a apelor, fiind emise observații în data de 16.02.2024. Prestatorul a transmis în data de 05.03.2024 completările solicitate, în prezent așteptându-se un punct de vedere din partea ABA Bârlad și ABA Siret. Studiul de Fezabilitate, a fost predat în data de 15.02.2024 de către prestatorul CONSITRANS S.A.

În urma analizei s-a constatat faptul ca Studiul de Fezabilitate este incomplet și prezintă numeroase erori/lipsuri, fiind respins de către CNAIR în data de 05.03.2024.

Termenul de predare a Studiului de Fezabilitate, 15.02.2024, nu a fost astfel respectat și nu a fost decalat, drept urmare la acest moment se înregistrează penalități de întârziere. În prezent, se află în curs de desfășurare etapa de identificare a proprietarilor, fiind întâmpinate probleme din cauza lipsei de informații în zonele UAT Costești, Lețcani, Rediu, Popricani și Golăești.

Prestatorul, CONSITRANS, și-a asumat în cadrul ședințelor de progres organizate de către CNAIR că va transmite documentele lipsă din cadrul Studiului de Fezabilitate, până la sfârșitul săptămânii. Situația privind evoluția tuturor proiectelor este actualizată lunar și postată pe site-ul CNAIR, la rubrica “situația proiectelor”.

Totodată, reiterăm în mod public invitația adresată conducerii Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere (CNIR) de a face demersurile legale și procedurale pentru preluarea spre gestionare a proiectului A8 (Autostrada Unirii).

[P] Apartamente de vânzare și închiriat pe evo-imobiliare.ro

Urmărește știrile APIX.ro pe WhatsApp

Articole din categoria Proiecte publice

Hover Image with Link

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top