Local
O firmă din Capitală a primit rolul de a optimiza traficul din Iași: 6 luni de analize și studii
Traficul din oraş va fi analizat, în detaliu, în următoarele şase luni, de o firmă din Capitală. În acest sens, Primăria a semnat, zilele trecute, un contract în valoare de 350.000 lei, fără TVA, cu FIP Consulting. Compania şi-a adjudecat contractul după ce a licitat 70% din valoarea estimată iniţial de Primărie, la licitația participând și un alt competitor.
Analiza de trafic care va fi realizată de FIP Consulting va fi inclusă în noul Plan Urbanistic General (PUG) al Iaşului. „Obiectivul principal al studiului îl constituie elaborarea propunerilor de dezvoltare a reţelei stradale astfel încât să poată prelua în condiţii optime traficul de viitor”, este tema generală prevăzută în caietul de sarcini.
- Citește și Primul studiu serios de circulație la Iași?
Studiul va fi efectuat în întregul oraş, dar zonele de interes pentru Primărie sunt: Centru, Mănăstirea Galata, Mănăstirea Cetăţuia, Mănăstirea Frumoasa, Copou, Sărărie, Socola şi Bucium. Aceste zone vor fi tratate „cu prioritate” întrucât ele vor face obiectul şi unor planuri urbanistice zonale (PUZ) pentru care Primăria organizează o licitaţie distinctă. Studiul va cuprinde mai multe capitole, pornind de la o analiză critică a traficului actual şi până la o prognoză a dezvoltării circulaţiei în următorii 10 ani.
„Vor fi efectuate matrici de trafic şi de prognoză (tabele), matrici de penetraţie şi tranzit aplicând şi corecţii necesare includerii traficului localităţilor periurbane (eventuale autostrăzi, centuri etc.), matrici de trafic interior, evoluţia traficului (pe tipuri de vehicule şi tipuri de trafic). Centralizatoarele vor conţine cel puţin valorile fluxurilor de trafic exprimate în vehicul etalon/oră de vârf, sens de mers, viteză medie pe sens, viteze medii de deplasare pe barele respective exprimate în km/h şi timp mediu de parcurgere”, se mai precizează în caietul de sarcini.
- Citește și Lucrările de modernizare a șos. Bucium pot începe din toamnă: Conest a câștigat licitația
În ceea ce priveşte situaţia existentă, consultantul va analiza inclusiv reţeaua de transport în comun şi va propune soluţii de optimizare astfel încât „toate zonele din oraş să aibă acces la cel puţin o linie”. Un alt punct important din analiză va consta în studiul zonelor generatoare de trafic şi a celor polarizatoare. Astfel, firma va împărţi oraşul în sectoare de trafic şi va trebui să propună noi zone de mobilitate urbană, soluţii care vor face parte din noul PUG.
- Citește și Cum vrea Primăria să „revoluționeze” traficul din zone precum Păcurari, Dacia, Moara de Vânt, Alexandru cel Bun, Bularga – Zona Industrială, Studențesc (Tudor Vladimirescu) și Aviației
„Va fi stabilită reţeaua majoră de circulaţie, sub forma unui graf format din bare (străzi) şi noduri (intersecţii). Vor fi detaliate sistemele de transport, nodurile intermodale de transport, zonele de parcare publică, traseele pietonale, piste de biciclete. Va fi elaborat «păianjenul de trafic», respectiv schema de trafic şi diagrama de penetraţie şi tranzit”, este o altă cerinţă a Primăriei. Printre sarcinile consultantului se numără inclusiv propunerea unor investiţii strategice pentru dezvoltarea sistemelor de transport: nemotorizat, auto, transport public, transport marfă şi căi ferate. În acest sens, investiţiile vor face obiectul a minimum două scenarii de optimizare a traficului într-o concepţie unitară la nivelul întregului oraş.
De o astfel de analiză poate depinde în mare măsură şi portofoliul de proiecte pe care Primăria vrea să-l propună pentru finanţare UE şi cu finalizare în 2030.