Proiecte publice
Pasajele supraterane din Podu Roș au alocare în bugetul pe 2025: Primăria are o licitație în „stand by” de fix 4 ani
Primăria Iași a inclus o sumă de 5,6 milioane lei pentru resuscitarea proiectului de construire a două pasaje supraterane în Podu Roș. În urmă cu exact 4 ani, pe 24 martie 2021, municipalitatea a stabilit câștigătorul licitației de proiectare, dar contractul nu a fost semnat.
Proiectul este însă mult mai vechi, fiind propus inițial de fostul viceprimar Radu Botez, dar demersurile efective pentru realizarea unei astfel de investiții au început spre finalul anului 2017. În spațiul public, proiectul a stârnit controverse, iar Primăria a abandonat temporar investiția. La fel cum a procedat și cu alte proiecte, care au rămas la stadiu de machetă sau randare.
Faptul că Primăria a inclus fondurile în buget nu reprezintă o garanție că va fi și implementat proiectul. Ani la rândul au fost făcute numeroase studii sau proiecte care au rămas doar la stadiul de hârtie. Rămâne de văzut când își va aminti Primăria tot de o investiție din Podu Roș: inelul pietonal suspendat.

Intenția Primăriei de a resuscita proiectul cu siguranță va crea din nou o dezbatere publică. În 2020, valoarea proiectului era estimată la 86 milioane lei, sumă care va fi actualizată. Teoretic, dacă oferta câștigătorului din 2021 a licitației a fost confirmată de-a lungul anilor, municipalitatea ar putea semna contractul de proiectare rapid – procedura nu a fost anulată, iar în SEAP apara fiind „în desfășurare”. La licitație au participat atunci 5 ofertanți.

Principalii indicatori ai investiției, așa cum erau ei în 2020:
- pasajele vor fi construite deasupra albiei și râul Bahlui, și nu în prelungirea actualelor benzi de circulație de pe Splaiuri. Astfel pe durata construcției, circulația din zonă va fi afectată doar parțial
- potrivit proiectului, pasajele vor avea două sensuri giratorii suspendate, care vor asigura zone de întoarcere, pe ambele pasaje fiind circulație în sens unic: cel de pe mal drept va asigura circulaţia în sens unic pe direcţia Podul de Piatră – bd. Tudor Vladimirescu, iar cel de pe mal stâng pe direcţia bd. Mangeron – Podul de Piatră
- fiecare pasaj are o lăţime de 7 m, dar lungimea diferă: pasajul mal drept are aproape 552 m, iar cel de pe mal stâng ajunge la circa 547 m. Pasajele vor avea o zonă de siguranță pe o lățime de 1,5 m (refugiu în caz de avarii), o pistă de 1,5 m, iar restul va fi destinat circulației rutiere
- important: pasajele nu vor avea trotuare, circulația va fi deschisă doar autovehiculelor și bicicletelor

Scurt istoric al proiectului
- anul 2017: fostul viceprimar Radu Botez propune construirea pasajelor supraterane, iar în același an este organizată o primă licitație de proiectare care este anulată din lipsă de ofertanți
- anul 2018: apar primele randări, după finalizarea studiului de fezabilitate
- anul 2019: proiectul este deblocat după ce au existat schimburi de replici între Primărie și Comisia zonală a monumentelor istorice, Comisie care, după un an de studiu, a emis un aviz favorabil
- anul 2020: Primăria aruncă în spațiul public o nouă serie de machete. În paralel, o parte din societatea civilă contestă oportunitatea proiectului. Primăria lansează licitația pentru întocmirea proiectului tehnic
- anul 2021: pe 24 martie, Primăria stabilește câștigătorul licitației pentru proiectarea pasajelor, dar investiția nu are susținere politică, iar contractul nu este semnat. Pentru următorii 4 ani, proiectul va rămâne în „stand by”, chiar dacă, între timp, proiectul putea fi reinițiat având în vedere că primarul Mihai Chirica a avut în permanență o majoritate absolută în Consiliul Local
- anul 2025: la întocmirea bugetului pe anul 2025, Primăria include suma de 5,6 milioane lei și anunță nu doar pasaje în Podu Roș, ci și alte investiții similare, dar de inelul pietonal din Podu Roș, un proiect lansat în 2023, municipalitatea a uitat.

