Smart City
Cum se va desfășura circulația în primul cartier „smart city” al Iașului?
Primăria a lansat în dezbatere publică strategia de dezvoltare a zonei Moara de Vânt, din jurul amplasamentului Spitalului Regional de Urgență (SRU), după un concept de „smart city”. Specialiștii din Capitală, de la firma Civitta, cei care au întocmit documentul, spun că Iașul are potențial ca, la orizontul anului 2030, să aibă primul „cartier inteligent” din țară.
APIX.ro a scris în premieră despre principalele proiecte incluse în strategie, a căror valoare depășește 340 milioane euro. Revenim cu detalii despre strategie, de data aceasta abordând modul în care specialiștii văd organizarea circulației. Pe 28 iulie, la ora 10.00, la sediul Primăriei va avea loc o dezbatere publică care are ca obiect strategia din Moara de Vânt.
Principalele intervenții în ceea ce înseamnă circulația din Moara de Vânt presupun:
- amenajarea tramei stradale cu spaţii destinate în principal micromobilităţii şi benzi dedicate de autobuz sau tramvai
- includerea în cadrul tramei stradale a spaţiilor verzi şi mobilierului urban inteligent
- extinderea sistemului de bike-sharing în areal prin amplasarea de staţii pentru închirieri biciclete şi/sau trotinete şi construirea de piste de biciclete pentru conectarea la reţeaua velo a municipiului (ex: conexiuni cu bld. Carol I, str. Moara de Vânt, şos. Ciric)
- reducerea spaţiului de parcare de la nivelul tramei stradale prin amenajarea locurilor sub alte forme (în subsolul clădirilor din proximitate sau parking-uri etajate sub sau supraterane, cu terase verzi şi/sau spaţii funcţionale), implementarea unui sistem inteligent de gestiune a parcărilor
- implementarea unui sistem integrat de tip IoT (Internet of Things) capabil să analizeze în timp real date de trafic şi să propună rute alternative conducătorilor auto
- implementarea unor sisteme de recuperare de energie de la nivelul suprafeţei carosabile şi construirea în proximitatea spitalului a unui hub intermodal (tramvai, autobuz, biciclete)
„Mobilitatea inteligentă se referă la utilizarea eficientă a infrastructurii de circulație de la nivelul orașului în condiții de siguranță, indiferent de modalitatea de deplasare. În vederea îmbunătățirii acesteia, sunt utilizate elemente de tehnologia informației, prin intermediul căreia sunt colectate, stocate și analizate date despre diferiți parametri de circulație pentru înțelegerea aprofundată a tendințelor de deplasare”, se precizează în strategie.
Astfel, potrivit documentului, modelele de dezvoltare urbană din perspectiva conectivității și transportului urban se pot realiza având o bază mult mai solidă, cu date precise și opțiuni de simulare a schimbărilor ce intervin în cadrul orașului, eficiența și impactul cât mai redus asupra mediului fiind principalele aspecte urmărite. „Din acest punct de vedere, mobilitatea inteligentă încurajează mijloacele de transport nemotorizate, precum deplasarea pietonală și ciclismul”, se adaugă în document.
Circulația rutieră în Moara de Vânt: ce soluții propun specialiștii
În strategie se arată că provocarea principală din perspectiva mobilității în arealul studiat este asigurarea circuitelor de acces și descărcare a traficului, astfel încât în zona Spitalului Regional de Urgență să nu apară fenomenul de congestie. „Pentru a asigura o mai bună circulație a autovehiculelor se propune modernizarea carosabilului aferent căilor de acces și completarea acestora cu o retea nou propusă, fluxurile de circulație având caracter prioritar pe direcția principalelor funcțiuni ale zonei, funcțiuni generatoare de trafic intens (Spital Regional de Urgenta, funcțiuni de sport si agrement)”, se precizează în strategie.
Specialiștii de la Civitta au subliniat că rețeaua de circulații nou propusă (în cadrul PUZ Moara de Vânt) trebuie să fie adaptată fluxurilor de circulație și în concordanță cu regulamentul de urbanism. „Circuitul actual de prioritate propus pentru fluidizarea traficului către spital are în vedere accesul dinspre strada Moara de Vânt și bulevardul CA Rosetti (intersecție cu Șoseaua Albineț), dar care trebuie prioritizate corespunzător pentru a evita congestia către și dinspre spital”, potrivit specialiștilor.
Zona studiată se află la 2.2km de Aeroportul International Iasi, iar propunerea actuală de mobilitate (conform PUZ Moara de Vânt) mai are prevăzute alte 3 conexiuni cu strada Moara de Vânt, provocarea în acest caz fiind sistematizarea intersecțiilor de-a lungul străzii Moara de Vânt benefic accesului către spital.
„Una dintre soluțiile posibile pentru fluidizarea traficului în aceste puncte este implementarea unor intersecții semaforizate, cu sistem de undă verde care să faciliteze accesul către spital”, consideră specialiștii.
Aceștia propun implementarea unui „culoar de prioritate pentru transportul rutier” între conexiunea dintre viitoarea autostradă Ungheni – Tg Neamț și bld C.A. Rosetti astfel încât accesul la SRU să fie cât mai facil pentru localitățile aflate la sud și vest de Iași.
„Pentru a evita o cotă modală ridicată a utilizării autovehiculelor personale în arealul studiat, este recomandat ca trama stradală nou propusă să ofere posibilități de amenajare de piste pentru bicicliști, care să dubleze zona de circulație pietonală și să realizeze conexiunea cu rețeaua velo a municipiului. În plus, o soluție complementară este introducerea unor noi linii de transport public de călători care să asigure accesul prin intermediul ambelor străzi de conectivitate (Moara de Vânt și CA Rosetti)”, propun specialiștii.
În incinta arealului studiat, în special în zona rezidențială, soluția propusă de specialiști vizează amenajarea unei rețele de piste velo și implementarea soluțiilor de micromobilitate (precum sistemele de bike-sharing), complementar cu extinderea traseelor de transport public și limitarea zonelor de parcare la stradă. Astfel de proiecte ar urma să limiteze necesarul de deplasări zilnice a populației cu autoturismul.
Un proiect concret vizează crearea unui hub intermodal în proximitatea spitalului pentru diversificarea posibilităților de deplasare a populației (stație comună pentru tramvai, autobuz, biciclete, mașini electrice). De asemenea, specialiștii propun echiparea districtului cu vehicule electrice de mică dimensiune (biciclete sau trotinete electrice/ sistem car sharing electric) cu care angajații și locuitorii să se poată deplasa mai eficient și crearea infrastructurii de încărcare pentru vehicule electrice.
„Viitorul cartier al municipiului Iaşi poate deveni spaţiul de testare al soluţiilor inteligente de mobilitate din zona de est a Europei, fiind un cadru propice impulsionării mediului economic şi universitar local sau regional pentru a se implica în soluţionarea problemelor actuale ale comunităţii”, consideră specialiștii de la Civitta.