Proiecte publice
Stadiul autostrăzilor Moldovei: la A7 se anunță licitații de execuție, A8 mai așteaptă
Adrian Covăsnianu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a prezentat ieri stadiul autostrăzilor A7 și A8, la o lună de la momentul în care acesta a fost numit în funcție.
Principalele concluzii ale demnitarului:
- autostrada A8: studiul de fezabilitate pe sectorul montan (Tg Neamț – Tg Mureș) va fi gata la finalul acestui an, iar pe Ungheni – Iași – Tg Neamț va începe proiectarea lucrărilor în primăvară, în timp ce studiul pentru podul de peste Prut ar urma să fie gata la jumătatea anului 2022
- autostrada A7: în acest an va fi lansată licitația de execuție pentru tronsonul Ploiești – Buzău, iar celelalte trei sectoare (Buzău – Focșcani, Focșani – Bacău și Bacău – Pașcani) vor urma la „diferențe de câteva luni”
În ceea ce privește finanțarea, intențiile sunt cele anunțate deja: A7 și capetele sectorului montan din A8 prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar restul din A8 prin Programul Operațional Transporturi (POT) cu precizarea că acum se analizează posibilitatea introducerii în PNRR și a unor sectoare din A8 pe traseul Iași – Tg Frumos – Tg Neamț. În acest sens, va fi luată o decizie în următoarele două săptămâni.
Principalele declarații ale lui Adrian Covăsnianu despre A8:
- Sectorul montan, Tg Neamț – Tg Mureș, este singurul cel mai avansat proiect din autostrada A8. Suntem în revizuirea unui studiu de specialitate, au fost unele sincope și întârzieri din partea proiectantului (…), dar lucrurile s-au mai deblocat – simțim o altă mobilizare. În linii mari, suntem undeva la 61% din studiul de fezabilitate, avem traseul autostrăzii A8 în sectorul montan definitivat, studiile geotehnice sunt destul de avansate. Aceste studii geotehnice ar urma să fie gata pe 18.06.2021, aceasta este o garanție a proiectantului. Procedura de mediu este demarată de anul trecut, din septembrie, este mai complexă, ne punem speranța că, în octombrie 2021, să avem și acordul de mediu. Astfel, spre finalul acestui an, am putea avea studiul de fezabilitate finalizat și, de ce nu, agreat de Comisia Europeană. Ulterior, vor fi create premisele pentru a se lansa capetele din sectorul montan pe finanțare prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR)
- Pe sectorul Ungheni – Iași – Tg Neamț suntem într-o procedură de licitație destul de avansată. Nu este întârziată, vrem să ne asigurăm că toate procedurile sunt urmate ca la carte, sunt anumite dialoguri care se poartă cu potențiali ofertanți, vrem să ne asigurăm că nu scăpăm nimic din vedere, de asta sunt aceste „întârzieri”. Am primit asigurări că în maxim 2 săptămâni ar trebui să închidem procedura și, spre finalul lunii acesteia, să avem desemnat proiectantul la Ungheni – Iași – Tg Neamț
- Referitor la podul de la Ungheni, procentul este de 80% pentru realizarea studiului de fezabilitate, iar procedura de mediu este demarată. E un calendar asumat împreună cu CNAIR, ne punem speranța că, la jumătatea anului viitor, vom avea acordul de mediu
„De abia acum punem bazele reale pentru proiectarea autostrăzii A8 pentru că până acum am vorbit despre o subfinanțare a autostrăzii, de o tărăganare continuă și de lipsa identificării unor soluții de deblocare a acestui proiect”, a declarat Adrian Covăsnianu.
La nivelul Ministerul Transporturilor, în urma unei propuneri a Asociației „Împreună pentru A8”, se analizează și ideea ca sectorul Iași – Tg Neamț să poată fi inclus spre finanțare prin intermediul PNRR, dar o astfel de decizie poate fi luată după o analiză mai detaliată a calendarului de implementare. În context, PNRR are ca termen de realizare a proiectelor anul 2026, în timp ce POT are care termen anul 2030.
- Referitor la autostrada A7, avem săptămânal întâlniri la compania de autostrăzi în care verificăm stadiul și dacă avem probleme sau sincope. La ultima ședință de la CNAIR, rămâne ce am bătut în cuie, respectiv anul acesta ar trebui să lansăm licitația de execuție pentru Ploiești – Buzău. Autostrada A7 începe dinspre Ploiești pentru că este cel mai avansat proiect dintre cele patru. Tronsoanele se vor implementa etapizat, cu o diferență de câteva luni și, astfel, se creează premisele ca în anul 2024-2025 să avem autostrada A7 până în zona Pașcaniului