Trafic
Turcii vor să construiască un sector din tronsonul montan al A8: două oferte la licitație
CNAIR a primit două oferte la licitația pentru construirea unui sector din tronsonul montan al autostrăzii A8, între Miercurea Nirajului și Sărățeni, o secțiune cu o lungime de 23,4 km. Licitația a fost lansată în luna aprilie 2024 și, după o serie de amânări, ofertele au fost deschise luni, 19 august.
Potrivit șefului CNAIR Cristian Pistol, ofertanții sunt două companii din Turcia: Nurol și Ozaltin. Ultima firmă este aliată cu o societatea din București (Infravis SRL) dar care, de asemenea, este deținută de oameni de afaceri din Turcia, fiind înființată recent (octombrie 2023). Contractul de lucrări are o valoare estimată la 3,3 miliarde lei, fără TVA.
Nurol este firma care și-a adjudecat lucrările la capătul vestic al tronsonului montan (citește detalii). De cealaltă parte, Ozaltin este unul dintre principalii constructorii de drumuri de mare viteză din România, turcii semnând mai multe contracte în acest sens cu CNAIR în ultimii ani. Perioada de execuție este de 30 luni – 6 luni proiectare și 24 luni execuție.
- APIX.ro a prezentat, în detaliu, secțiunea Miercurea Nirajului – Sărățeni într-un articol precedent.
Sectorul traversează zona localităților Miercurea Nirajului, Bereni, Măgherani, Chibed și Sărăţeni, toate din județul Mureș. Proiectul cuprinde, printre altele, două tuneluri bidirecționale cu o lungime de 1,1 km, în zona localităților Măgherani (740 m) și Chibed (330 m).
Sectorul montan are următoarele sectoare:
- Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sărățeni (km 22+000 – km 45+400) – oferte în evaluare
- Lot 1c: Sărățeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800) – licitație în pregătire
- Lot 1d: Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195) – licitație în pregătire
- Lot 2a: Ditrău – Grințieș (km 0+000 – km 37+900) – licitație în pregătire
- Lot 2b: Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000) – licitație în pregătire
- Lot 2c: Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) (km 72+000 – km 89+000) – licitație lansată, termen de deschidere cu amânări succesive
Pe capătul vestic (Tg Mureș – Miercurea Nirajului) și cel estic (Leghin – Tg Neamț) sunt desemnați constructorii, iar, în această perioadă, se desfășoară lucrări de proiectare. Execuția propriu-zisă ar putea începe anul viitor. În ceea ce privește sectorul ieșean (Tg Neamț – Iași – Ungheni), a fost emis recent acordul de mediu, dar investiția trebuie aprobată de guvern pentru a putea fi lansată licitația de execuție.