Connect with us

Cum apare Iașul în viitorul program de transport, cu finalizare în 2029 și cu un buget de minimum 10 miliarde euro

autostrada a7 ploiesti pascani suceava

Proiecte publice

Cum apare Iașul în viitorul program de transport, cu finalizare în 2029 și cu un buget de minimum 10 miliarde euro

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a organizat, la sfârșitul săptămânii trecute, în Constanța, o primă prezentare a Programului Transport 2021-2027 în cadrul unei ședințe a Comitetului de Monitorizare a viitorului program, for din care fac parte și reprezentanți ai asociațiilor din Iași care militează pentru construirea de autostrăzi.

În cazul liniei de finanțare cu cei mai mulți bani alocați, estimările arată o sumă de până la peste 4,4 miliarde euro (13,3 miliarde euro – cu tot cu supracontractare) apar mai multe priorități, între care și așa-numitele „flagship projects”: autostrada Pitești – Sibiu (loturile 2, 3), orbital București (drumurile de centură și drumurile de conectivitate) și autostrada A8 Tg Mureș – Tg Neamț – Iași.

  • Notă APIX.ro: MTI va permite o supracontractare de până la 300% pe programul de transport cu scopul asigurării unui grad de absorbție de fonduri cât mai mare, potrivit lui Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat și activist civic, el participând la reuniunea de la Mamaia în calitate de vicepreședinte al Fundației pentru Dezvoltarea Iașului. PT are asigurați circa 10 miliarde euro, bani care nu vor ajunge pentru toate proiectele incluse – acestea vor fi finanțate în funcție de gradul de maturitate al fiecăruia. În schimb, sunt posibile realocări de fonduri între programele europene – de exemplu, anul acesta MTI a luat încă 500 milioane euro din alte programe actuale unde nu au fost cheltuiți banii, iar aceste fonduri au ajuns să fie investite tot în infrastructură deși inițial aveau altă destinație.

Înaintea autostrăzii A8 apar și proiectele fazate – cele care beneficiază de finanțare pentru lucrări pe parcursul a două programe europene de transport.

„Chiar dacă autostrada A8 (cel puţin la nivel declarativ) este o prioritate în cadrul PT 2021-2027 (este considerat proiect «flagship»), ONG-urile implicate în monitorizare vor supraveghea atent ca simultan cu maturizarea documentaţiei tehnice (studii de fezabilitate, proiecte tehnice) să avem parte de o finanţare (cât mai) consistentă pentru execuţia autostrăzii A8. Va prima maturitatea proiectelor astfel că va fi o cursă contra-cronometru. Autorităţile centrale, dar şi cele locale şi judeţene, trebuie să lucreze cu motoarele turate pentru a nu rata acest «tren» investiţional. Finanţarea execuţiei va fi condiţionată de maturizarea proiectului A8 (finalizare studii de fezabilitate, studii geotehnice, proiecte tehnice, exproprieri efectuate, avize şi acorduri, autorizaţii de construire etc.). Prin urmare, A8 trebuie să aibă o documentaţie tehnică extrem de bine fundamentată”, a comentat Adrian Covăsnianu.

[click pe imagine pentru a o mări] Proiectele prioritare din rețeaua rutieră principală

În cazul autostrăzii A8 nu sunt nominalizate tronsoanele care ar urma să fie finanțate, dar, în context, amintim că:

  • capetele sectorului montan al autostrăzii A8 (Tg Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Moțca) sunt în fază de licitație (la acest moment sunt evaluate ofertele) și vor fi finanțate în cadrul PNRR (circa 50 km din A8)
  • sectorul montan Miercurea Nirajului – Leghin (circa 160 km) a obținut acordul de mediu și, teoretic, ar putea prinde finanțare din PT 2021 – 2027
  • sectorul ieșean Moțca – Iași – Ungheni (cca 100 km) este întârziat la nivel de studii tehnice și rămâne de văzut dacă documentațiile vor fi finalizate în timp util

Astfel, din autostrada A8 rămân de finanțat sectorul montan și autostrada din nordul Iașului. Potrivit estimărilor oficiale, în luna iulie 2023 ar urma să fie finalizată proiectarea sectorului montan, iar, în cazul autostrăzii Ungheni – Moțca, termenul actual pentru finalizarea proiectării este aprilie 2024. Rămâne de văzut care vor fi valorile estimate pentru lucrări în cazul acestor sectoare din A8 odată ce va fi gata proiectarea.

În PT 2021 – 2027 apare între priorități și drumul de legătura între A8, Lețcani și centura Iași, la categoria „drumuri de conectivitate și transregio” pe o altă linie de finanțare din cadrul programului, respectiv cea dedicată drumurilor secundare. Conform planului financiar, valoarea totală alocată este de 750 milioane euro (2,2 miliarde euro – cu tot cu supracontractare).

[click pe imagine pentru a o mări] Drumurile prioritare pe rețeaua secundară

În ceea ce privește investițiile în căi ferate, în PT 2021-2027 apar două proiecte importante pentru Iași (Pașcani – Iași – Ungheni și Ploiești – Foșcani – Pașcani – Vicșani), dar acestea nu sunt în mod neapărat considerate „priorități”. În cadrul acestei linii de finanțare sunt prevăzute 2,7 miliarde euro (8 miliarde euro – cu tot cu supracontractare).

[click pe imagine pentru a o mări] Proiectele de căi ferate incluse în PT 2021-2027

În cazul proiectelor de tip metrou și tren metropolitan, prioritatea o reprezintă Bucureștiul. „Alte zone: în funcție de prioritizare și de gradul de maturitate bazat pe principiul primul venit, primul servitCluj, Iași, Brașov, Timișoara”, se arată în prezentarea făcută de MTI.

Din acest punct de vedere, Iașul nu are șanse întrucât Primăria și Consiliul Județean nu tratează la modul serios ideea înființării trenului metropolitan, un astfel de proiect fiind, la Iași, strict unul de polemică electorală.

„Trenul metropolitan are un capitol dedicat și se preconizează finanțarea a 150 km de linii. Principiul finanțării va fi unul competitiv de tipul primul venit=primul servit/finanțat. Sperăm la un proiect matur din partea autorităților ieșene deoarece cadrul strategic este stabilit încă din 2021(am inclus Iașul în Planul Investitional 2021-2030 pe o poziție prioritară=locul 3), iar din 2023 există și finanțare pentru trenul metropolitan (Iași)”, a mai spus Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în MTI.

Care sunt țintele MTI în cadrul programului de transport, la nivelul anului 2029:

  • 403 km de drumuri noi sau reabilitate din rețeaua TEN-T
  • 424 km de căi ferate noi sau reabilitare din rețeaua TEN-T
  • 40 de trenuri ecologice noi
  • 8 porturi și conexiuni intermodale modernizate
  • 200 de persoane (autorități de management) care participă la sesiunile de consolidare a capacității administrative și principalii beneficiari din sectorul transporturilor
  • 12 km linii noi de metrou
  • 150 km de tren metropolitan

Planul financiar al PT 2021 – 2027

[click pe imagine pentru a o mări]
  • Adrian Covăsnianu: Se vor crea Grupuri de Lucru aplicate pentru a eficientiza atragerea investițiilor, creșterea capacității administrative și a integra mai eficient investițiile la nivelul comunităților. ONG-ul “Fundația pentru Dezvoltarea Iașului” și-a exprimat intenția de participare activă în Grupul de lucru ce corelează și integrează eficient proiectele de infrastructură mare cu proiectele de mobilitate urbană, în posibilul Grup de  lucru cu privire la creșterea capacității administrative precum și in discuțiile legate de finanțările în context transfrontalier dintre România și Republica Moldova.  Comitetul de Monitorizare PT 2021-2027 spre deosebire de CM POIM 2014-2020 (la care am participat in trecut) va fi mult mai aplicat, va implica activ membrii (observatori sau cu drept de vot) și va face toate diligențele necesare pentru atragerea eficientă a fondurilor europene. Sperăm la o bună monitorizare a proiectelor și la o transparență decizională corespunzătoare din partea autorităților publice centrale.

Apartamente de vânzare Iași: oferte actualizate

Urmărește știrile APIX.ro pe WhatsApp

Editor al publicației APIX.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat cu instituții de presă centrale și locale.

Articole din categoria Proiecte publice

To Top