Proiecte publice
Podul de la Ungheni va costa 200 milioane lei și va fi construit în doi ani: vor fi două poduri paralele
Guvernul a publicat proiectul de hotărâre privind aprobarea construirii podului de la Ungheni, amenajările pentru drum și pod fiind amplasate în extravilanul comunei Golăiești, județul lași, în timp ce, pe teritoriul Republicii Moldova, obiectivul se va conecta cu varianta de ocolire a orașului Ungheni.
„Soluția tehnică constă în realizarea a două poduri paralele cu tablier mixt oțel- beton, gindă continuă cu înălțime variabilă (un pod pentru fiecare sens de circulație). Lucrarea de artă va avea schema statică de grindă continuă cu trei deschideri de 70,00 m + 100,00 m + 70,00 m și lungimea totală de 261,20 m”, se arată în proiectul de hotărâre, consultat de APIX.ro.
- Citește și FOTO Cum ar putea arăta podul peste râul Prut de la Ungheni: investiția este de 40 mil. euro
Investiția are o valoare de 200 milioane lei, fără TVA, iar termenul de execuție este de doi ani. Fondurile sunt asigurate prin intermediul Programului Connecting Europe Facility (CEF) 2021-2027 (fonduri nerambursabile). Cel mai probabil, Guvernul va aproba indicatorii tehnico-economici până la finalul lunii aprilie, iar în vară va putea fi lansată licitația de execuție.
„Traseul are lungimea totală de 1 km și se desfășoară în principal în aliniament. Înainte de intrarea pe rampa podului traseul prezintă două curbe cu raza de 400 m, respectiv 500 m, iar la ieșirea de pe pod, traseul prezintă o curbă cu raza de 350 m”, se mai arată în documentația consultată de APIX.ro.
Accesul pe pod se va face pe câte șapte benzi pentru fiecare sens de circulație: două benzi pentru autobuz/autocar/microbuz cu lățimea de 5 m fiecare, trei benzi pentru autoturisme cu lățimea de 3,50 m fiecare și două benzi pentru tiruri cu lățimea de 5 m fiecare.
Punctul de trecere vamal se desfășoară pe o lungime de circa 540 m și este prevăzut cu zonă de parcare și cântar pentru autovehiculele de transport marfă, parcări pentru autoturisme și cladire administrativă.
Proiectul cuprinde realizarea a două construcții administrative (fiecare de 250 mp), în care își vor desfășura activitatea polițiștii de frontieră și lucrătorii vamali.
Ce beneficii va aduce noul pod de la Ungheni:
- creșterea capacității de transport dintre cele două țări;
- realizarea conectivității Republicii Moldova la rețelele europene de transport TEN-T (podul va fi conectat la viitoarea autostradă A8)
- fluidizarea și optimizarea fluxului de transport mărfuri cu camioanele ce trebuie operate în Portul Constanța;
- eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei.
„Realizarea Podului peste Prut la Ungheni va conduce la îmbunătăţirea şi dezvoltarea infrastructurii de transport rutier de interes naţional şi internaţional, fluidizarea și optimizarea fluxului de transport, eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei”, potrivit documentației.
Finanțarea obiectivului de investiție se realizează din fonduri externe nerambursabile (Programul Connecting Europe Facility (CEF) 2021-2027) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. După ce vor fi aprobați indicatorii tehnico-economici ai investiției de către guvern, va putea fi lansată licitația de execuție.