Studii și analize
ANALIZĂ Vă mai amintiți de RATP? În ultimii doi ani a avut un profit de 3 mil. lei, mai mare față de cel al CTP
Aflat în faliment, fostul operator de transport public al Iașului – RATP – a avut un profit cumulat de 2,95 milioane lei pe parcursul anilor 2019 (2,1 mil. lei) și 2020 (821.000 lei). Profitul a fost înregistrat pe fondul vânzării unor active și recuperării unor datorii. Ca o ironie, profitul pe aceeași perioadă a actualului operator – CTP – este mai mic. RATP a intrat în faliment cu datorii de peste 250 mil. lei. La sfârșitul anului 2020, CTP avea datorii de circa 63 milioane lei: cuantumul acestora a crescut de cinci ori în patru ani.
Regia Autonomă de Transport Public (RATP) a intrat în faliment în 2016, an în care transportul public a fost delegat de către Consiliul Local pe repede-înainte către Compania de Transport Public (CTP) – de fapt, o nouă RATP lipsită de datorii (la acea vreme): s-au păstrat angajații, unii directori au făcut rocada între ei, transportul public e în continuare subvenționat de la bugetul local – iar ponderea banilor publici este una destul de ridicată având în vedere scăderea veniturilor din exploatare din ultimii doi ani în contextul pandemiei.
- Citește și CTP cumpără 100 de panouri de informare cu timpii de așteptare în stații/Acum sunt doar 38 montate
Revenind la falimentul RATP, regia avea datorii de circa 250 milioane lei în 2016. Datele publicate de Ministerul de Finanțe arată că, la sfârșitul anului trecut, datoriile erau de 207 milioane lei. O scădere de 43 milioane lei în patru ani. În schimb, în 2020, a avut un profit de 821.063 lei, iar, în 2021, de 2.133.670 lei. Veniturile firmei s-au constituit din vânzări de active (în special autobuze – MAZ – și tramvaie vechi) și recuperări de creanțe (în special subvențiile datorate de Primărie).
Documente oficiale consultate de APIX.ro arată că, la sfârșitul lunii august 2021, RATP mai avea de recuperat creanțe de 15,7 milioane lei, iar cea mai consistentă sumă tot de la bugetul local trebuie să ajungă la regie, în contul subvențiilor: 8 milioane lei (la începutul anului, subvențiile de recuperat aveau o valoare de 10 mil. lei). În prezent, RATP are un singur angajat care este menținut în vederea conservării patrimoniului.
În ceea ce privește CTP, operatorul de transport are o situație relativ bună, dar una dintre principalele probleme este în continuare dependența față de banul public în contul facilităților și gratuităților decise de Primăria Iași pentru anumite categorii de persoane (pensionari, elevi, studenți etc.). De exemplu, unele estimări arătau că, în acest an, subvențiile s-ar putea ridica la aproape jumătate din veniturile totale ale CTP.
- Citește și PMI: 2 milioane lei pentru consultantul care reușește eficientizarea transportului public
O altă problemă este dată de creșterea bruscă a datoriilor: de la 38 mil. lei în 2019 la peste 62 mil. lei în 2020. În mod evident, pandemia a avut contribuția ei decisivă, dar problema este că nici Primăria nu a livrat către CTP toate subvențiile astfel că situația financiară a operatorului s-a dezechilibrat.
Cu toate acestea, transportul public local traversează una dintre cele mai bune perioade de după 1990: flota de autobuze a fost înlocuită în ultimii trei ani cu 100 de autobuze noi, iar, în această perioadă, sunt în producție și în livrare spre Iași 32 de tramvaie noi și 44 autobuze electrice. Totodată, toată infrastructura căii de rulare a fost modernizată, în sensul că cea mai „veche” linie de tramvai a fost reabilitată acum circa 22 de ani. Un alt aspect important, discutat intens în ultimele luni la Iași, vizează favorizarea transportului public în detrimentul mașinii personale prin introducerea de benzi dedicate, o măsură care beneficiază de o susținere largă în rândul societății civile.