Proiecte publice
Aeroportul Iași: viitorul CJ va lua decizia privind modul de dezvoltare
Cele două variante de dezvoltare a aerogării ieșene – vest versus est – vor intra în dezbaterea Consiliului Județean în luna octombrie. Astfel, viitoarea dezvoltare a Aeroportului va fi decisă de consilierii județeni care vor fi aleși la scrutinul din 27 septembrie.
Directorul aerogării, Cătălin Bulgariu, a pledat din nou pentru construcția de la „zero” a aeroportului, pe partea de est, dincolo de actuala pistă. În același timp, Bulgariu spune că trebuie luat în considerarea realizarea unei noi piste, paralelă cu cea actuală, cu o lungime de 3.000 metri, pe partea de est, dacă Iașul vrea să ajungă la un trafic viitor de 6 milioane de pasageri/an.
- Citește și Strabag face lucrări de 35 milioane lei la Aeroport, cea mai mare investiție din ultimii ani
„Masterplanul aeroportului va fi prezentat luna viitoare CJ cu analiza multicriterială, cu dimensiunile volumetrice ale posibilităților de extindere atât pe est, cât și pe vest, dar și valorile financiare ale acestor elemente. Ceea ce este mult mai favorabil pentru zona de est, chiar dacă este un pic mai scump decât zona de vest, este posibilitatea de a începe lucrările imediat, pentru că acolo există un plan urbanistic zonal și se poate lucra fără a fi afectat traficul. Pe zona de vest, se va lucra în condiții de trafic, de demolare a terminalelor pentru a fi creat un nou terminal. Deci, pe vest se va putea lucra mult mai greu pe o perioadă de timp mult mai lungă, ceea ce s-ar putea să nu se ajute la finanțare până la 31 decembrie 2023”, a comentat Bulgariu.
Termenul invocat de directorul aerogării este cel până la care trebuie cheltuiți banii europeni din actuala programare bugetară europeană (2014 – 2020), intenția regiei autonome fiind să finanțeze parțial lucrările cu fonduri UE.
„Costurile inițiale, la acest moment, sunt 120 milioane euro pe partea de est, dar acestea vor fi analizate mult mai în detaliu, odată cu regândirea căilor de rulare și o extindere a pistei pentru operare cu prag decalat. Pe partea de vest, sumele încă nu sunt clare pentru că demolarea și reconstrucția erau prevăzute într-un alt fel până acum, dar discuțiile sunt undeva în jur de 60 milioane euro”, a mai spus Bulgariu.
- Citește și SCHIȚE Cum se va dezvolta Aeroportul Iași?
În ceea ce privește perspectiva de dezvoltare pe termen lung, directorul Aeroportului a precizat că unul dintre obiective poate fi construirea unei noi piste, de 3.000 metri, paralelă cu cea actuală.
„Experții italieni au considerat că, dacă tot avem în vedere dezvoltarea până la 6 milioane de pasageri/an, ar trebui să gândim de pe acum posibilitatea realizării celei de-a doua piste la Aeroportul Iași. Acea pistă ar trebui să fie de minim 3.000 metri și va fi în zona de est, paralelă cu cea de acum”, a conchis Bulgariu.